M/S PETER PAN.

Byggd 1965 av Lübecker Flender-Werke, Lübeck, Tyskland.

Varvsnummer. 550.

Dimensioner. 123,30 x 18,00 x 4,70 m.

Brt/ Dwt. 4407/ 1100.

Maskineri. Två 12-cyl Ottensener-Eisenwerk dieslar.

Effekt. 7415 kW.

Knop 20,0.

Passagerare. 945.

Hyttplatser. 298.

Bilar. 230.

IMO. 6504553.

Systerfartyg. NILS HOLGERSSON.

1964 10 30. Sjösatt.

Levererades 12 mars 1965 till p/r MS Peter Pan Gmbh & Co Kg, Lübeck, Tyskland.

1965 03 18. Insatt för TT-Linie mellan Travemünde - Trelleborg.

1973 10 10. Såld till Southern Ferries, Ltd, Southampton, England. Omdöpt till S.F. PANTHER.

1973 12 22. Insatt mellan Southampton - Pasajes (San Sebastian).

1974 11. Ombyggd med stabilisatorer vid Chantiers de Normandie, Le Havre, Frankrike.

1975 11 14. Läggs trafiken ner och fartyget läggs upp i Southampton.

1975 12 06 - 1977 03. Utchartrad till Oslo-Aarhus Linie (Da-No Linje), Oslo Norge. Omdöpt TERJE VIGEN

1975 12 06. Insatt mellan Oslo - Århus.

1977 03 31. Såld till North of Scotland, Orkney and Shetland Co, Aberdeen, Skottland. Omdöpt till ST CLAIR.

1977 04 04. Insatt mellan Aberdeen - Lerwick.

1978 10 30. Registrerad för P&O Ferries Ltd, Aberdeen, Skottland.

1983 05 09. Utchartrad för en resa till Göteborg med fotbolls supportrar.

1985 04. Utchartrad för en resa till Harlingen.

1987 05 01 - 1987 05 06. Utchartrad för en resa till Scheveningen.

1987 09 04 - 1987 09 08. Utchartrad för en resa mellan Aberdeen - Esbjerg.

1989 05 05 - 1989 05 08. Utchartrad för en resa mellan Aberdeen - Bergen.

1992 02. Omdöpt till ST CLAIR II.

1992 02 27. Sista dagen i trafik mellan Aberdeen - Lerwick.

1992 02 28. Ankom Aberdeen och avgick därefter till Middlesborough för uppläggning och försäljning.

1992 06. Såld till Perabadanan Nasional Shipping Line Berhad, Kuala Lumpur, Malaysia. Omdöpt till NUSA PEJUANG.

1997 12. Såld till Indiska upphuggare.

1998 01 09. Ankom R.K. Engineering, Mumbai, Indien för upphuggning.

1998 11 17. Påbörjades upphuggningen.

M/S PETER PAN.

M/S S.F. PANTHER.

M/S ST CLAIR.

M/S NUSA PEJUANG.

Tillbaka till TT-Line.

Tillbaka till Southern Ferries.

Tillbaka till Da-No Linjen.

Tillbaka till P&O Scottish Ferries.

© 2017 faktaomfartyg.