S/S PERCH ROCK.

Byggd 1929 av Caledon Shipbuilding & Engineering Co, Dundee, Skotland.

Varvsnummer 328

Dimensioner. 44,74 x 15,33 x 4,70 m.

Brt/ Nrt. 765/ 192. (1953).

Brt/ Nrt. 898/ 303. (1955).

Brt/ Nrt. 912/ 324. (1960).

Brt/ Nrt. 1046/ 344. (1969).

Maskineri. Två 6-cyl, Caledon ångmaskiner.

Effekt. 1200 hk.

Knop. 12,0.

Passagerare. 316.

Efter ombyggnad. 726.

Bilar. 50.

Efter ombyggnad. 55.

RN. 9488.

IMO. 6501032.

1929 02 06. Sjösatt.

Levererad 27 mars 1929 till The Mayor, Alderman & Burgness of the Borough of Wallasey, Liverpool, England.

1929. Insatt i trafik över floden Mersey i Liverpool.

1939 05. En kran monterades på däcket, för att lasta och lossa ankommande konvojfartyg som kom till Liverpool.

1940 05. Har tydligen också används till evakueringen av staden Dunkerque.

1945. Vid krigsslutet togs kranen bort och insattes i trafiken över floden Mersey.

1953 11. Såld till Svenska Sockerfabriks Ab, Malmö. Omdöpt till BETULA.. Ombyggd i Göteborg med bl. järnvägsspår.

1953. Insatt mellan Mörbylånga - Bergkvara för att transportera sockerbetor över Kalmarsund.

1954 06. Utchartrad till Jörgen Jensen A/S Köpenhamn, Danmark. (Skandinavisk Linjetrafik). Insatt mellan Korsör - Nyborg. 

1954 10. Insatt mellan Mörbylånga - Bergkvara för att transportera sockerbetor över Kalmarsund.

1954 12. Upplagd i Helsingborg.

1955 05 28 - 1955 09 15. Utchartrad till Linjebuss International Ab, Helsingborg. Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1955 09. Insatt mellan Mörbylånga - Bergkvara för att transportera sockerbetor över Kalmarsund.

1956. Ombyggd i Göteborg. 

1956 04 - 1956 09 15. Utchartrad till Linjebuss International Ab, Helsingborg. (Rederi Ab Svea). Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1956 09. Insatt mellan Mörbylånga - Bergkvara för att transportera sockerbetor över Kalmarsund.

1956 11 - 1956 12. Transporterade flyktingar från Ungern mellan Helsingborg - Helsingör.

1957 01 - 1957 02. Ombyggd med bl. uppflyttad kommandobrygga.

1957 04 - 1957 09 15. Utchartrad till Linjebuss International Ab, Helsingborg. (Rederi Ab Svea). Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1957 10. Insatt mellan Mörbylånga - Bergkvara för att transportera sockerbetor över Kalmarsund.

1959 03 19. Såld till Linjebuss International Ab, Helsingborg (Rederi Ab Svea). Insatt mellan Helsingborg - Helsingör.

1968 01. Omdöpt till BETULA I. Upplagd/ reservfärja.

1970 10 03 - 1970 11 27. Insatt mellan Helsingborg - Helsingör. 

1971 12. Såld till Skånska Cementgjuteriet, Malmö.

1972 01. Så skars allt ovanför bildäck skars ner. Maskineriet behölls som ballast. Kommandobryggan räddades till ett klubbhus i Råå.

1984. Registrerad för Skånska Ab Malmö.

1990. Såld till Marin & Maskin Stockholm Ab, Stockholm. Omdöpt till BASTIAN.

1992. Såld till Kummelnäs Varv Ab Stockholm.

S/S PERCH ROCK.

S/S BETULA.

S/S BETULA I.

S/S BETULA överbyggnad.

PRÅMEN BASTIAN.

Tillbaka till Skandinavisk Linietrafik.

Tillbaka till Linjebuss.

© 2017 faktaomfartyg.