S/S PER BRAHE.

Byggd 1857 av Motala Werkstads bolag, Motala.

Varvsnummer. 62.

Dimensioner. 30,11 x 6,46 x 2,57 m. 

Efter bärgning och ombyggnad. 32,15 x 7,00 x 2,56 m

Brt/ Nrt. 186/ 86.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 215/ 92/ 70.

Maskineri. Tvåcylindrig vinkel ångmaskin

Effekt 70 nhk. 

Efter 1870. En compoundångmaskin.

Effekt. 50 nhk.

Senare. 250 hk.

Knop. 10,0.

Passagerare. ?.

Hyttplatser. ?.

RN. 1998.

1854 11 25. Kontrakt om byggande av Per Brahe undertecknas mellan Jönköpings Förenade Ångbåts Bolag, Jönköping, och Motala Mekan. Werkstads Bolag. Fartyget som ritades av Otto Carlsund började byggas 1855 och skulle vara klar i maj 1856. Försening uppstod dock.

Levererades i maj 1857 till Jönköpings Förenade Ångbåts Bolag, Jönköping.

1857 06 16. Premiärtur och sedan insatt på en tur i veckan mellan Jönköping och Stockholm.

1870. Nytt maskineri på 50 hk, samt ny panna vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

1888. Ägaren ändrar namn till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB, Jönköping.

1899 01. Rederiet i konkurs och fartyget såldes till Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping.

1900. Omfattande reparation.

1909 - 1910. Genomgick fartyget en större reparation.

1912 07 24. Ersatt på rutten Stockholm - Jönköping av den nylevererade WILHELM THAM och insatt på sträckan Jönköping - Visingsö - Gränna.

1913 03 31. Såld till kapten A. E. Hellberg, Stockholm, som överlät henne till Ångbåtsbolaget Vista, Stockholm.

1914 04 01. Köpt av Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping, som senare under året uppgick i Rederi AB Göta Kanal, Stockholm och PER BRAHE återfördes till sin gamla trad Stockholm - Jönköping.

1917. Repareras vid Bergsunds Mekaniska Verkstad och får några nya bottenplåtar och spant bättrades på, dessutom ny styrledning med grövre kätting och stänger. Även ångpannan gicks igenom och akterdäcket byttes ut.

1917 11. Under en resa Jönköping - Stockholm var PER BRAHE så hårt lastad att hon ideligen stötte i kanalens botten och man tvingades invänta ångaren VIKTOR RYDBERG så att den kunde överta delar av lasten. Fartyget hade även en andra grundstötning under året och tvingades då till Bergsunds Mekaniska Verkstad för reparation.

1918 08 17. PER BRAHE kolliderade på Skepnafjärden med en fiskekutter som klövs och en av de tre ombord på kuttern omkom.

1918 11 20. PER BRAHE förliser tidigt på morgonen vid Hästholmen i Vättern på resa Jönköping - Stockholm. Fartyget sjunker på grund av lastförskjutning och samtliga 24 ombord omkommer, däribland fanns den kände tecknaren John Bauer.

1918 11 26. Finner man vid draggning vraket av PER BRAHE på 32 m djup.

1921. Under sommaren görs ett misslyckat försök att bärga vraket.

1921 08. Går ett antal godsägare och storbönder i trakten kring Hästholmen och bildar en andelsförening, som skall bärga vraket. Formellt registreras andelsföreningen i april 1922.  

1922 04. Så bildades Andelsföreningen Per Brahe u.p.a. Ödeshög formellt.

1922 06 08. Påbörjas bärgningen av vraket av galeaserna Carl Gustav och Don Carlos.

1922 07 21. Görs första lyftet och man lyfter sakta, samt man drar in vraket mot land med hjälp av S/S TRAFIK.

1922 08. Bärgningen slutförs i sakta mak, med tusentals åskådare. Senare skulle tre personer dömas för olovlig pilsnerförsäljning i samband med bärgningen.

1922 08 13. Var fartyget länspumpat.

1922 08 16. Proveldas pannan, som liksom maskinen var intakt. 

1922 08 17. Bogseras PER BRAHE ut på Vättern för att rengöras och frigöras från slam.

1922 09 16. Auktion på bärgat gods från PER BRAHE i Hästholmen, blir en besvikelse för ägarna.

1922 09 17. Gick PER BRAHE ut från Hästholmen för egen maskin för att visas upp i Jönköping.

1922 09 28. PER BRAHE flyttas till Gränna. Fartyget visades även upp i Hjo och Karlsborg.

1922 10 02. Ankom Hästholmen för reparation av det elektriska systemet innan man gick vidare till Vadstena och senare Motala Verkstad för översyn.

1922 10 11. Kom PER BRAHE till Motala hamn, där hon visades upp. Två dagar senare fortsatte uppvisningsresan till Linköping, Norrköping, Söderköping och Stockholm. 

1922 10 28. Ankom Stockholm och låg kvar till december innan hon gick åter till Vättern.

1922 12 04 - 1923 05 02. Upplagd i Vadstena, sedan till Bastedalens varv i Närke för uppbyggnad.

1923 08 24. Upplöstes andelsföreningen och fartyget övertogs av ett partrederi med K. A. Johansson, Ödeshög, som huvudredare.

1924 05 31. Färdigreparerad vid varvet. Omdöpt till ÖSTERGYLLEN

1924 06. Slutet av månanden, insatt i trafik Jönköping - Askersund - Norrköping - Stockholm.

1926 04 19. Grundstötning i den Södermanländska skärgården. Drogs flott av bärgningsångaren AJAX och togs till Nyköping för reparation.

1927 03 16. Såld till AB Olex, Stockholm. Omdöpt till KALLERÖ.

1927. Insatt mellan Stockholm - Östhammar/ Hallstavik/ Arholma.

1928 10. Såld till C. Hallberg och ett partrederi, Stockholm. Omdöpt till OSTKUSTEN. I trafik Stockholm - Nyköping - Norrköping.

1929 03 29. Såld till Ångbåts AB Åland, Mariehamn, Finland. Omdöpt till ÅLAND II.

1929 04 21. Avgick från Stockholm mot Åbo, men stoppades i Kapellskär på grund av oväder. Färden kunde dock fortsätta följande dag. Sedan insatt i trafik Åbo - Mariehamn via många skärgårdsbryggor och gjorde även lustresor till Kökar och Kastelholm.

1930. Under vintern ombyggd vid Crichton-Vulcan, Åbo. Fick bl a inbyggd kommandobrygga och matsal på övre däck.

1932 08 14. Vid GRIPSHOLMS besök i Mariehamn användes ÅLAND II som matarfartyg.

1935-1936. Under vintern fick fartyget ny panna.

1948 09 14. Upplagd och nytt maskineri som ökade farten med 1,5 knop samtidigt som kolförbrukningen sjönk installerades.

1957. Byttes pannan ut mot en annan begagnad panna.

1958. Sista säsongen i trafik.

1959. Upplagd i Åbo.

1959 11 21. Såld för skrotning till Tykö Bruk, Mathildedal.

1959 12 09. Bogserad tillsammans med ÅLAND I av WINGA till Mathildedal för upphuggning. Hon hade då i över 20 år varit Finlands äldsta passagerarfartyg.

S/S PER BRAHE.

Extra bilder från bärgningen.

S/S ÅLAND II.

Tillbaka till Svenska övriga fartyg.

© 2015 faktaomfartyg.