S/S PER BRAHE.
Byggd 1857 av Motala Werkstads bolag, Motala.
Varvsnummer. 62.
Dimensioner. 30,11 x 6,46 x 2,57 m.
Efter bärgning och ombyggnad. 32,15 x 7,00 x 2,56 m
Brt/ Nrt. 186/ 86.
Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 215/ 92/ 70.
Maskineri. Tvåcylindrig vinkel ångmaskin
Effekt 70 nhk.
Efter 1870. En compoundångmaskin.
Effekt. 50 nhk.
Senare. 250 hk.
Knop. 10,0.
Passagerare. ?.
Hyttplatser. ?.
RN. 1998.
1854
11 25. Kontrakt om byggande av Per Brahe undertecknas mellan Jönköpings
Förenade Ångbåts Bolag, Jönköping, och Motala Mekan. Werkstads Bolag.
Fartyget som ritades av Otto Carlsund började byggas 1855 och skulle vara
klar i maj 1856. Försening uppstod dock.
Levererades
i maj 1857 till Jönköpings Förenade
Ångbåts Bolag, Jönköping. 1857 06
16. Premiärtur och sedan insatt på en tur i veckan mellan Jönköping
och Stockholm. 1870.
Nytt maskineri på 50 hk, samt ny panna vid Bergsunds Mekaniska Verkstad,
Stockholm. 1888. Ägaren
ändrar namn till Jönköpings Förenade Ångfartygs AB, Jönköping. 1899 01.
Rederiet i konkurs och fartyget såldes till Ångbåts AB Jönköping -
Stockholm, Jönköping. 1900.
Omfattande reparation. 1909 -
1910. Genomgick fartyget en större reparation. 1912 07
24. Ersatt på rutten Stockholm - Jönköping av den nylevererade WILHELM
THAM och insatt på sträckan Jönköping - Visingsö - Gränna. 1913 03
31. Såld till kapten A. E. Hellberg, Stockholm, som överlät henne till
Ångbåtsbolaget Vista, Stockholm. 1914 04
01. Köpt av Ångbåts AB Jönköping - Stockholm, Jönköping, som senare
under året uppgick i Rederi AB Göta Kanal, Stockholm och PER BRAHE återfördes
till sin gamla trad Stockholm - Jönköping. 1917.
Repareras vid Bergsunds Mekaniska Verkstad och får några nya bottenplåtar
och spant bättrades på, dessutom ny styrledning med grövre kätting och
stänger. Även ångpannan gicks igenom och akterdäcket byttes ut. 1917 11.
Under en resa Jönköping - Stockholm var PER BRAHE så hårt lastad att
hon ideligen stötte i kanalens botten och man tvingades invänta ångaren
VIKTOR RYDBERG så att den kunde överta delar av lasten. Fartyget hade även
en andra grundstötning under året och tvingades då till Bergsunds
Mekaniska Verkstad för reparation. 1918 08
17. PER BRAHE kolliderade på Skepnafjärden med en fiskekutter som klövs
och en av de tre ombord på kuttern omkom. 1918 11
20. PER BRAHE förliser tidigt på morgonen vid Hästholmen i Vättern på
resa Jönköping - Stockholm. Fartyget sjunker på grund av lastförskjutning
och samtliga 24 ombord omkommer, däribland fanns den kände tecknaren
John Bauer. 1918 11
26. Finner man vid draggning vraket av PER BRAHE på 32 m djup. 1921.
Under sommaren görs ett misslyckat försök att bärga vraket. 1921 08.
Går ett antal godsägare och storbönder i trakten kring Hästholmen och
bildar en andelsförening, som skall bärga vraket. Formellt registreras
andelsföreningen i april 1922. 1922 04. Så bildades Andelsföreningen Per Brahe u.p.a. Ödeshög formellt. 1922 06 08. Påbörjas bärgningen av vraket av galeaserna Carl Gustav och Don Carlos. 1922 07
21. Görs första lyftet och man lyfter sakta, samt 1922 08.
Bärgningen slutförs i sakta mak, med tusentals åskådare. Senare skulle
tre personer dömas för olovlig pilsnerförsäljning i samband med bärgningen.
1922 08
13. Var fartyget länspumpat. 1922 08
16. Proveldas pannan, som liksom maskinen var intakt.
1922 08
17. Bogseras PER BRAHE ut på Vättern för att rengöras och frigöras från
slam. 1922 09
16. Auktion på bärgat gods från PER BRAHE i Hästholmen, blir en
besvikelse för ägarna. 1922 09 17. Gick PER BRAHE ut från Hästholmen för egen maskin för att visas upp i Jönköping. 1922 09 28. PER BRAHE flyttas till Gränna. Fartyget visades även upp i Hjo och Karlsborg. 1922 10
02. Ankom Hästholmen
för reparation av det elektriska systemet innan man gick vidare till Vadstena
och senare Motala Verkstad för översyn. 1922 10 11. Kom PER BRAHE till Motala hamn, där hon visades upp. Två dagar senare fortsatte uppvisningsresan till Linköping, Norrköping, Söderköping och Stockholm. 1922 10
28. Ankom Stockholm och låg
kvar till december innan hon gick åter till Vättern. 1922 12
04 - 1923 05 02. Upplagd i Vadstena, sedan till Bastedalens varv i Närke
för uppbyggnad. 1923 08
24. Upplöstes andelsföreningen och fartyget övertogs av ett partrederi
med K. A. Johansson, Ödeshög, som huvudredare. 1924 05 31. Färdigreparerad vid varvet. Omdöpt till ÖSTERGYLLEN. 1924
06. Slutet av månanden, insatt i
trafik Jönköping - Askersund - Norrköping - Stockholm. 1926 04
19. Grundstötning i den Södermanländska skärgården. Drogs flott av bärgningsångaren
AJAX och togs till Nyköping för reparation. 1927 03 16. Såld till AB Olex, Stockholm. Omdöpt till KALLERÖ. 1927.
Insatt mellan Stockholm - Östhammar/
Hallstavik/ Arholma. 1928 10.
Såld till C. Hallberg och ett partrederi, Stockholm. Omdöpt till OSTKUSTEN.
I trafik Stockholm - Nyköping - Norrköping. 1929 03
29. Såld till Ångbåts AB Åland, Mariehamn, Finland. Omdöpt till ÅLAND
II. 1929 04
21. Avgick från Stockholm mot Åbo, men stoppades i Kapellskär på grund
av oväder. Färden kunde dock fortsätta följande dag. Sedan insatt i
trafik Åbo - Mariehamn via många skärgårdsbryggor och gjorde även
lustresor till Kökar och Kastelholm. 1930. Under vintern ombyggd vid Crichton-Vulcan, Åbo. Fick bl a inbyggd kommandobrygga och matsal på övre däck. 1932 08 14. Vid GRIPSHOLMS besök
i Mariehamn användes ÅLAND II som matarfartyg. 1935-1936.
Under vintern fick fartyget ny panna. 1948 09
14. Upplagd och nytt maskineri som ökade farten med 1,5 knop samtidigt
som kolförbrukningen sjönk installerades. 1957.
Byttes pannan ut mot en annan begagnad panna. 1958.
Sista säsongen i trafik. 1959.
Upplagd i Åbo. 1959 11
21. Såld för skrotning till Tykö Bruk, Mathildedal. |
S/S PER BRAHE.
S/S ÅLAND II.
Tillbaka till Svenska övriga fartyg.
© 2021 faktaomfartyg.