S/S ÖSTANÅ I.

Byggd 1906 av William Lindbergs Verkstads & Varfs AB, Stockholm. (Varvsnummer. 318).

Färdigställd vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm. (Varvsnummer. 262)

Dimensioner. 33,,20 x 6,86 x 2,?? m.

Efter ombyggnad. 35,04 x 6,86 x 2,70 m.

Brt. 217.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 194/ 86.

Maskineri. En Bergsunds ångmaskin.

Effekt. 260 kW.

Knop. ?.

Efter motorisering, En Caterpillar 3408 diesel.

Effekt. 326 kW.

Knop. 12,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 300.

RN. 4637.

IMO. 5266348.

1905. Beställd hos William Lindbergs Verkstads & Varfs AB, Stockholm Men efter diverse problem, så färdigställdes fartyget vid Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Levererades 9 september 1906 till Ångfartygs Ab Östanå.

1906. Insatt i trafik mellan Stockholm - Vaxholm - Ytterby - Ytterbystrand - Östanå, samt olika bryggor på Ljusterö - Östra Lagnö.

1913. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm, samma trafik. 

1957. Insatt mellan Stockholm  - Vaxholm - Sandö.

1957. Upplagd vid Hammarbyverken.

1962. Flyttad till Furusunds Slip, Högmarsö för vidare uppläggning.

1964 03 19. Såld till Stiftelsen Skärgårdsbåten, Stockholm.

1966 11. Bogserad till Ekensbergs Varv.

1967. Såld till E Jägerborg/ J Rasmussen. Bogserad till Stadshuskajen där ångpannan rivs ur.

1968. Övertagen av Roslagens Skeppslag. Bogserad till Ekensbergs Varv för vidare renovering.

1971. Bogserad till Galärvarvet.

1972. Bogserad till Lilla Essingens Båtbrygga.

1972 09. Bogserad till Ropsten.

1983. Övertagen av Claes Thure Moberg, som bogserar fartyget till Norrtälje för motorisering, samt renovering.

1984. Såld till Roslags Marin AB, Köpmanholm.

1985. Såld till J A F Systematisk Marknadsföring AB, Stockholm.

1986. Såld till Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm. 

1988. Renoverad vid Mälarvarvet, Stockholm där fartyget får bland annat nytt maskineri..

S/S ÖSTANÅ I.

M/S ÖSTANÅ I.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Roslagens Skeppslag

Tillbaka till Strömma Kanalbolaget

© 2012 faktaomfartyg.