S/S ÖREBRO III.

Byggd 1900 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 283.

Dimensioner. 29,19 x 6,54 x 2,23 m.

Brt. 242.

Maskineri. Ångmaskin tillverkad av varvet.

Effekt. ?

Knop. ?.

Passagerare. ?.

RN. 3729.

1899 02 15. Beställd.

Levererades 1900 till Örebro Nya Rederi AB, Örebro. Insatt mellan Örebro - Stockholm.

1925 07 18. Blir rederiet sålt till Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, samt man byter namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren, Stockholm.

1934 04 04. Såld till Örebro Rederi AB (Arvid Andersson), Örebro.

1934 10. Kolliderar med Drottning Sofias bro i Kungsör under bogsering av GRUNO. Det hela beror på att man stänger bron för snabbt.

1957. Upplagd.

1959 10 12. Såld till AB Skånska Cementgjuteriet, Malmö. Omdöpt till LINDÖ II. Använd som logementsfartyg.

1989 10 04. Såld till Marin & Maskin i Stockholm AB, Stockholm.

1989 10 27. Såld till Arken Bygg & Fastighets AB, Sundsvall. Omdöpt till ARKEN AV SUNDSVALL.

1991 10 10. Såld till Restaurang Guldfisken AB, Örebro. Blir ombyggd till restaurangpråm vid Hjelmare Docka.

1993 06 11. Ankom Örebro.

1997 04 28. Såld till Scooper AB, Örebro. Avregistrerad som skepp.

1997 05. Bogserad till Uppsala. Får namnet MATHILDA inofficiellt.

2000. Går Scooper Ab i konkurs.

2000 11 14. Såld till Tab Tim Siam, Mariehamn, Åland. Bogserad till Mariehamn.

2002 08. Registrerad som MANEECHAI. Använd som Restaurangpråm i Östra hamnen, Mariehamn.

2021 01 02. Bogserad från Mariehamn till Nagu av SUBSEA.

S/S ÖREBRO III.

Pråmen MANEECHAI.

Tillbaka till övriga Svenska fartyg.

© 2021 faktaomfartyg.