M/S OOSTER-SCHELDE.

Byggd 1933 by Koninklijke Mij. 'De Schelde', Flushing, Holland.

Varvsnummer. 198.

Dimensioner. 47,00 x 8,85 x 1,73 m.

Efter ombyggnad. 55,12 x 8,85 x 2,35 m.

Brt/ Nrt. 342/ 165.

Efter ombyggnad. Brt. 365.

Maskineri. En De Schelde-Sulzer 5RK-SP36 diesel.

Effekt. 420 hk.

Knop. 9,0.

Passagerare. 750.

Bilar. 25.

Systerfartyg. KONINGIN EMMA. PRINS WILLEM I.

1932 10 14. Beställd.

Levererades i oktober 1933 till Provincie Zeeland, Middelburg, Holland (Provinciale Stoombootdiensten).

1933 10. Insatt mellan Zierikzee - Wolphaartsdijk.

1940 05 18. När Tyskland invaderade Holland så sänktes fartyget av Franska trupper vid Västra Schelde.

1940 08. Bärgades vraket och fördes till varv för reparation.

1943 05 31. Träffades av en bomb när det låg vid De Schelde Varvet, Vlissingen, Holland.

1946 08 16. Återlevererad efter förlängning och reparation av bombskador. Namnet lästes nu till OOSTERSCHELDE.

1946 - 1955. Insatt mellan Zierikzee - Wolphaartsdijk.

1955 - 1959. Reservfärja.

1959 - 1963. Under sommarmånaderna, Utchartrad till Terschellinger Stoomboot Maatschappij (Rederij Doeksen), Terschelling, Holland. Insatt mellan Terschelling - Harlingen.

1972 01 02. Upplagd och satt till försäljning.

1972 02 23. Såld till Den Helder, Holland. Omdöpt till JUTTER. Insatt på fisketurer på Nordsjön.

19??. Såld till okända köpare och använd som restaurangfartyg i Zwolle, Holland. Omdöpt till WILLEM JAN.

2002. Fortfarande använd som restaurangfartyg.

  

M/S OOSTER-SCHELDE.

M/S OOSTERSCHELDE.

M/S WILLEM JAN.

Tillbaka till PSD.

Tillbaka till Rederij Doeksen.

© 2014 faktaomfartyg.