S/S NYA HILLERSJÖ.

Byggd 1901 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 291.

Dimensioner. 31,54 x 5,87 x 2,48 m.

Efter ombyggnad. 32,82 x 6,07 x 2,48 m.

Brt. 173.

Efter ombyggnad. Brt. 194.

Maskineri. En Bergsunds ångmaskin.

Effekt. 142 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Bergverken-Skandia diesel.

Effekt. 309 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte 1952. En 4-cyl, Skandiaverken diesel.

Effekt. 313 kW.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte 1978. En MAN diesel.

Effekt. 1100 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte 1981. En Caterpillar 3412 diesel.

Effekt. 379 kW.

Knop. 11,0.

Passagerare. ?

Efter ombyggnad. 248.

RN. 3899.

IMO. 5154222.

Levererades 1901 till Hillersjö Ångbåts AB.

1901. Insatt mellan Stockholm - Nockeby - Hillersjö - Svartsjö, men man fraktade även fångar till Svartsjö fångvårdsanstalt.

1911. Såld till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet.

1917. Övertagen av Ångfartygs AB Drottningholm - Fittja, Stockholm.

1925. Byter rederiet namn till Trafik AB Mälaren - Hjälmaren.

1931. Omdöpt till BAYARD.

1933. Utchartrad till Oskar Olsson, Hönö. Insatt i trafik runt Göteborgs skärgård.

1934. Såld till Rederi Ab Mälartrafik. Insatt mellan Stockholm - Uppsala/ Västerås/ Köping.

1939. Utchartrad till försvaret.

1946. Upplagd.

1947 04 28. Såld till Carl Albinsson, Göteborg.

1947 05 12. Såld till Paul Olofsson, Hönö. Omdöpt till HÖNÖ

1947 05. Insatt mellan Göteborg - Hönö - Klova.

1952. Motoriserades fartyget.

1968. Såld till Rederi AB Bayard, Ragnar Karl Hugo Rudén, Askersund. Omdöpt till BAYARD.

1969 09. Såld till Åke Norén, Stora Mellösa (Rederi AB Mälaren - Hjälmaren). Insatt mellan Stockholm - Köping, samt olika charteruppdrag.

1970. Insatt mellan Torshälla/ Köping - Stockholm

1974. Upplagd vid Riddarholmen.

1974. Såld till Ångfartygs AB Strömma Kanal, Stockholm.

1975 - 1976. Renoveras fartyget invändigt.

1975. Såld till privat person, Stockholm. Återchartrad av Strömma kanalbolaget.

1976 06 12. Insatt mellan Stockholm - Björkö/ Skokloster/ Sigtuna, samt charteruppdrag.

1978. Ombyggd vid Mälarvarvet, Stockholm där man sätter in en begagnad diesel som tidigare suttit i ubåten SJÖORMEN.

1980. På hösten, återtagen av Strömma Kanal som sålde fartyget till Rederi Ab Svenska kusten, Stockholm

1981. Renoveras fartyget, samt man byter ut maskineriet vid Finnboda varf. 

1981 04. Omdöpt till PRINS CARL PHILIP.

1981. Insatt mellan Stockholm - Drottningholm.

1984. Ombyggd.

1992 05 15. Går fartyget på grund mellan Adelsö - Tofta vid 22 tiden på kvällen. Passagerarna evakueras men hjälp av Vägverkets färja som går på Adelsö leden.

1992 05 16. Drogs loss med hjälp av bogserbåten HERMES.

1999. Såld till Strömma Turism & Sjöfart, Stockholm.

2002 11 11. Avgår mot Rönnäng Varv, Tjörn för ombyggnad.

2003 04 11. Avgår Rönnäng Varv, Tjörn mot Stockholm.

2006. Management Koffsan Rederi & Catering AB, Bromma.

2008. På hösten, renoverad vid Simrishamns varv.

 

M/S BAYARD.

M/S PRINS CARL PHILIP.

Tillbaka till Strömma.

© 2021 faktaomfartyg.