S/S NORRLAND.

Byggd 1889 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 199.

Dimensioner. 40,68 x 6,75 x 3,33 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 426/ 335/ 250.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 235/ 114/ 200.

Maskineri. En en 3-cyl, trippelångmaskin.

Effekt. 400 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Cooper Bessemer diesel.

Effekt. ?

Knop. ?

RN. 520.

IDno. 5514659.

Levererades 1889 till Ångfartygsbolaget Norrland, Härnösand .

1889 05. Insatt mellan Sundsvall - Luleå - Haparanda.

1889 07 23. Grundstötte fartyget i Germandöfjärden utanför Luleå.

1890 06 30. I annonser kunde man läsa att fartyget avgick ifrån Sundsvall och så långt norrut som det fanns last att tillgå.

189?. Var fartyget insatt mellan Stockholm - Härnösand men återgick till traden Gävle - Haparanda.

1891 06 13. Grundstötte fartyget utanför Råneå med omfattande bottenskador.

1897. I en rapport till Kommerskollegium påstås Norrland ha sålts till Ångfartygsaktiebolaget Södra Norrland. Affären slutfördes aldrig.

1914 01 13. Såld till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm.

1913 - 1917. Insatt mellan Gävle - Sundsvall - Härnösand - Örnsköldsvik - Holmsund - Sikeå - Skelleftehamn - Byske - Piteå - Luleå.

1915 12 14. Grundstöter fartyget vid Draget utanför Sundsvall, får kraftig slagsida. Lasten lossas men fartyget hinner inte bärgas innan isen lägger sig.

1916 05. Bärgas fartyget och repareras.

1919. Insatt mellan Stockholm - Libau - Danzig, samt Stockholm - Lübeck.

1921 - 1922. Åter insatt i trafik Norrlandslinjen.

1923. Insatt mellan Simrishamn - Åhus - Sölvesborg - Karlshamn - Bergkvara - Kalmar - Verkebeck - Västerås - Stockholm.

1924. Insatt mellan Malmö - Göteborg - Kristiania.

1925 - 1926. Insatt mellan Stockholm - Riga.

1927. Insatt på norrlandstrafik.

1928 - 1934. Insatt mellan Göteborg - Malmö - Åhus - Sölvesborg - Karlskrona.

1935 - 1936. Insatt mellan Stockholm - Gävle.

1936 03. Såld till Rederi Ab Staffan, Gävle. Återchartrad av Stockholms Rederi Ab Svea. Insatt mellan Stockholm - Gävle.

1940 08. Såld till O E Ceidborn, Stockholm. Ombyggd till bärgningsfartyg. Användes vid bärgningen av Tyska malmångaren KÖLN som hade strandat vid Argosgrundet, norr om Örskär.

1940 12. Överlåten till Rederi & Bärgnings AB Tritonia, Stockholm.

1941 01. Såld till D/S Norrland, Köpenhamn, Danmark.

1941 02 - 1941 04. Ombyggd till lastfartyg i Köpenhamn.

1941 04. Såld till A/S Paketrederiet Merkur (J L Hansen), Rönne, Danmark. Omdöpt till MERKUR.

1943 01. Såld till Carl Clausen, Svendborg, Danmark. Omdöpt till JYTTE CLAUSEN.

1947 09 08. Såld till John Paraschos, J M Culucundis & Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till ENOSIS.

1952. Såld till D Ioannou, Pireus, Grekland. 

1959. Såld till S Linardatos, Grekland. Ombyggd till motorfartyg.

1967 04 06. Sjönk fartyget utanför Alexandroupolis.

S/S NORRLAND.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

Tillbaka till Rederi Ab Staffan.

© 2021 faktaomfartyg.