M/S NILS HOLGERSSON.

Byggd 1975 av Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland.

Varvsnummer. 682.

Dimensioner. 148,88 x 23,50 x 5,50 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 12528/ 6903/ 2700.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 19212/ 7922/ 2063.

Efter ombyggnad. GT/ DWT. 19212/ 3472.

Maskineri. Två Pielstick 16PC2-5V dieslar.

Effekt. 15300 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 1800.

Efter ombyggnad. 480.

Efter omklassning 1985. 850.

Hyttplatser. 742.

Efter ombyggnad. 860.

Bilar. 470.

Lastmeter. 810.

IMO. 7362108.

Systerfartyg. PETER PAN.

1974 10 26. Sjösatt.

Levererades 8 april 1975 till TT-Line GmbH, Hamburg, Tyskland (Registrerad för Partenreederei m.s. "Nils Holgersson"). Avgick på en jungfruturs kryssning mellan Travemünde - Göteborg - Oslo (är osäker, men tror hon besökte Stockholm också).

1975 04. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

1977 12 25 - 1978 01 09. Gjorde fartyget en kryssning mellan Travemünde - Lissabon - Funchal - Casablanca - Tanger - Vigo - Bremerhaven - Travemünde.

1981 01. Insatt för TT-Saga Linjen.

1984 08. Såld till Transport Tasmania, Devonport, Australien.

1984 09 18. Sista dagen i trafik mellan Trelleborg - Travemünde.

1984 09 20. Övertagen av dom nya ägarna.

1984 10 03 - 1985 04 22. Ombyggd vid Werft Nobiskrug, Rendsburg med hyttplatser för besättningen (lådan på akterdäck med mera).

1985 04 22. Omdöpt till ABEL TASMAN.

1985 04 23. Vid avresan från Tyskland mot Australien så strejkade vissa delar av personalen.

1985 04 26. Upplagd i Kiel.

1985 05 18. Avgick från Kiel efter alla strejker hade avlutats.

1985 06 29. Insatt för Transport Tasmania (TT-Line) mellan Melbourne - Devenport (Tasmanien).

1985. Registrerad för Goverment Of State, Tasmanien, Australien.

1985 11 22 - 1985 11 26. Resa från Melbourne till Hobart och tillbaks till Melbourne.

1993 11 28. Sista dagen i trafik. Därefter upplagd och satt till försäljning. 

1994 04 29. Såld till Delba Maritime SA (Ventouris Ferries), Pireus, Grekland. Omdöpt POLLUX. Avgick Melbourne mot Pireus.

1994 05 27. Ankom Pireus.

1994 05 28. Registrerad i det Cypriotiska registret, hemmahamn Limassol.

1994 06. Utchartrad som Hotellfartyg på Kreta under en EU konferens.

1994 07 11. Insatt på kryssningstrafik från Pireus.

1994 07 21. Insatt mellan Igoumenitsa - Bari.

1995 05. Såld till Maritime Company of Lesvos, Mytilene, Grekland. Omdöpt till THEOFILOS.

1995 05. Insatt i NEL Lines trafik mellan Pireus - Lesos - Chios - Thessaloniki.

1995 07 03. Körde in i kajen i Chios.

2008 06 28. På resa mellan Pireus - Chios gick fartyget på rev utanför Oinousses med 475 passagerare och 97 besättningsmän ombord. Fick en reva i skrovet och tog in vatten i delar av maskinrummet, samt en hyttavdelning. Man länspumpade fartyget och tätade hålet innan man kunde ta fartyget till varv. 

2008 07. Ankom Skaramanga varvet, Elefsina för inspektion av skadorna.

2008 07 16. Upplagd i Salamina.

2009 04. Reparerad i Perama.

2009 05 03. Provturer.

2009 05 17. Insatt mellan Thessaloniki - Limnos - Mytilini - Chios - Vathi/ Vahti - Chios - Mytilini - Limnos - Kavala.

2010 12 06. Fick skador på huvudmaskin.

2010 12 08. Ankom Drapetsona för reparation.

2011 10 25. Insatt mellan Pireus - Chios - Mytilene.

2011 11 03. Åter igen maskinfel på ena huvudmaskinen.

2011 11 04. Ankom Drapetsona för reparation.

2011 11 16. Åter i trafik.

2012 01 30 - 2012 04. Låg fartyget i Drapestona, där bland annat den aktre påbyggnaden togs bort.

2012 04 26. Provtur.

2012 06 16. Insatt mellan Pireus - Evdilos - Samos - Chios - Mytilene - Lemnos - Thessaloniki.

2012 10 28. Ankom Pireus med maskinskada, togs ur trafik för reparation.

2012 11 22. Åter i trafik.

2013 01 13. Upplagd i Pireus.

2014 07 30. Upplagd i Drapetsona.

M/S NILS HOLGERSSON.

Ombord. 

 

M/S ABEL TASMAN.

Ombord. Däcksplan

M/S POLLUX.

M/S THEOFILOS.

M/S THEOFILOS.

M/S THEOFILOS.

Tillbaka till TT-Line.

Transport of Tasmania.

Tillbaka till Ventouris.

Tillbaka till NEL Lines.

© 2012 faktaomfartyg.