M/S MYSINGEN.

Byggd 1973 av Gustafsson & Anderssons Varvs AB, Lidingö.

Varvsnummer. 1058.

Dimensioner. 20,89 x 4,86 x 1,56 m.

Brt. 49.

Maskineri. Två Scania DSI12 R82 ALR dieslar.

Effekt. 368 kW.

Knop. 18,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DI9 46M dieslar.

Effekt. 345 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DI13 dieslar.

Effekt. 810 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 88.

Efter omklassning. 98.

KM RN. 11355.

Levererades i november 1973 till Baltic Shipping Ab, Stockholm. 

1973 11. Avgick Stockholm mot Göteborg där den lastades ombord Transatlantics M/S ALABAMA för transport till Gambia.

1973 11. Insatt i trafik mellan Banjul - Basse. Hade artistnamnet "MARIA".

1976. Efter en revolution i Gambia, så flyttar man fartyget till Dakar, Senegal, där man senare ordnar transport tillbaka till Sverige för fartyget.

1976 11 15. Såld till Bore Lines Ab, Stockholm.

1978. Insatt i trafik till Fjäderholmarna.

1990 06. Går på grund utanför Blockhussudden och sliter då av en telefonledning med resultatet att delar av Nacka förlorar sin telefonförbindelse.

1990. Insatt mellan Slussen - Gröna Lund.

1992 05. Såld till Nautec-Konsult AB (Hans Karlsson), Mariehamn, Åland.

1992 05. Insatt mellan Österhamn - Jungfruskär - Kobba Klintar/ Österhamn - Rödhamn.

1994 05. Såld till Aurland Land og Fjordservice A/S, Aurland, Norge. Omdöpt till FJORD-LORD. Insatt i trafik på Flåm - Gudvangen samt turist och chartertrafik på Nærøyfjorden.

2016 06 12. Går på grund vid Nærøfjorden, Aurland och får ett mindre hål i skrovet och kunde ta sig in till kaj igen. Reparerades.

2017 09 01. Såld till Madam Rederi Ab Stavsnäs. Omdöpt till DRAKEN.

2017 09 04. Avgick Bergen mot Stockholm.

2018. Nytt maskineri installeras vid Rindö Marine.

M/S FJORD-LORD.

M/S DRAKEN.

Tillbaka till Madam Rederi.

© 2021 faktaomfartyg.