M/S MORMACLAND.
Byggd
1940 av Sun Shipbuilding & Dry Dock Co, Chester Pa, USA.
Varvsnummer.
184.
Dimensioner.
149,95 x 21,24 x 6,78 m.
Brt/
Nrt/ Dwt. 7840/ 4635/ 12000.
Efter
ombyggnad. 11672/ 7819/ 12000.
Maskineri.
Fyra 7-cyl, Busch-Sulzer Bros, dieslar.
Effekt.
8900.
Knop.
16,5.
Passagerare
efter ombyggnad. 1562.
Hyttplatser.
1562.
RN.
9033.
IDno. 2239370.
1939
12 14. Sjösatt. Levererades
i april 1940 till Moore-McCormack Lines Inc, New York, USA, för trafik
till Sydamerika. fartyget var av den standardiserade amerikanska C3-typen.
1941
01. Rekvirerad av US Maritime Comission för transport av soldater. Kort därefter
ombyggd till eskorthangarfartyg vid Newport News SB & DD. 1941
11. Utlånad till Ministry of War Transport, London. Används som
eskortfartyg i konvojtjänst. Omdöpt till HMS
ARCHER. 1943
07. Lades upp i Plymouth. 1943
11. Flyttad till Clyde som förrådsfartyg. Senare flyttad till Belfast. 1945
03. Övertagen
av Ministry of War Transport, London. Omdöpt
till EMPIRE LAGAN. (Management Afred Holt). 1946
01. Åter till U.S. Maritime Comission och upplagd. 1947. Såld
till Bluewater Shipping Co, Panama. 1948.
Ombyggd Bethlehem Steel Co, Baltimore till lastfartyg. 1948 12
01. Såld till Rederi Ab Pulp, Stockholm. Omdöpt till ANNA SALÉN. 1948.
Resa från USA till Savona med kol, avgick fartyget till Muggiano, La
Spezia, Italien för ombyggnad för att transportera flyktingar. Man
inredde liggplatser i de dubbla mellandäcken både för och akteröver. 1948
04. Insatt med transport av flyktingar från italienska uppsamlingsläger.
Avgår från Neapel och Genua och ankommer 25 dagar senare till Australien
(Sydney, Freemantle, Melbourne). 1950.
Resor från Bremerhaven till Fremantle. 1950 09
10. Evakuerade fartyget 1 325 personer från Kina för IRO (FN). Många
av flyktingarna var åldringar och ett dödsfall inträffade redan innan
fartyget avgått från Takubar. Resan som försenades med 16 dagar då
flyktingarna inte kunde ta sig fram från Shanghai på grund av ett järnvägsras.
Förseningar har det också blivit då 50 man ur besättningen vägrade följa
med till Kina. Med på resan finns en stor lasarettsstab gick Under resan
föder det statslösa paret Patkin, på flykt från Kina, en son ombord.
Pojken som föddes mellan Kobe och Honolulu kom att skapa vissa problem, då
man inte visste vilket medborgarskap han skulle ges, då han föddes
ombord på ett svenskt fartyg befraktat av FN. Resan fortsatte genom
Panamakanalen och kom till Neapel den 20 oktober. 1951.
Flyktingtransporter på nordatlanten från Bremerhaven/Köpenhamn/Le
Havre/ Southampton/ Hoek van Holland till Halifax/New York/Quebec. 1952.
Flyktingtransporter från Bremerhaven/Köpenhamn/Le Havre till Halifax/New
York. Dessutom en resa Bremerhaven – Adelaide – Melbourne. 1952 07
14. Anländer till Helsingfors från New York och Köpenhamn med 730 OS
besökare. 1952 07
16. Avgår till Stockholm. 1952 07
17. Ankom för första gången till hemstaden Stockholm. Det firades med
ett cocktailparty ombord där Salenrederiernas vice VD Seth Brinck fick
agera värd, eftersom VD Sven Salen själv var i Helsingfors och förberedde
sig inför OS-seglingarna. 1952 07
18. Gick hon Stockholm - Helsingfors med över 1 800 passagerare
(certifikat för att ta 2500 passagerare) och det var då det största
passagerarantalet som transporterats på en köl mellan de två ländernas
huvudstäder. Den avgången var också premiär för Masthamnen (Stadsgårdens
förlängning) som passagerarkaj. 1952 07
19. Lade fartyget åter till vid det som idag är kryssningskajen på
Skatudden, Helsingfors, och låg där som hotell och restaurangfartyg till
den 27 juli, då hon gick åter mot Stockholm. 1952 07
29. Lämnade hon Stockholm för en andra OS-resa till Helsingfors, där låg
hon kvar till den 3 augusti. Efter att ha skeppat tillbaka besökarna till
Stockholm, återvände hon till Helsingfors än en gång för att därifrån
den 7 augusti avgå mot Halifax med de amerikanska besökarna. 1952 08
13. ANNA SALEN kolliderar med det norska valkokeriet THORSHÖVDI. Mindre
brand utbröt på bägge fartygen som satt fast i varandra under en timme. 1953.
Transporter av tyska och grekiska emigranter till Australien och Canada. 1954 -
1955. Fördes tyska och grekiska emigranter från Europa till Australien. 1955 07
03. Avgick fartyget från Saigon, befraktad av franska regeringen för
transporter av trupper till och från Indokina. Med ombord finns också
110 fångar. 1955 07
23. Då man ankrat på Suez redd bröt ett antal fångar sig ut och
lyckades hoppa överbord. Fångvaktarna öppnade eld och en fånge dödades
och två skadades. Egyptiska vaktbåtar plockade upp en del fångar men 34
lyckades fly. Dagen därpå fick man efter förhör fortsätta och natten
till den 25 juli flyr ytterligare 15 fångar genom ventilerna. 1955
08. Såld till Cia Nav, Tasmania S.A. (Pireus), Panama. Omdöpt till TASMANIA.
1956.
Omflaggad till Grekisk flagg, hemmahamn Pireus. 1961.
Såld till China Union Line Ltd, Keelung, Taiwan. Omdöpt
till UNION RELIANCE. Ombyggd till lastfartyg. 1961 11
07. Kolliderade i Houston ship channel med Norska BEREAN och fattade eld. Man
lyckades sätta fartyget på grund, där fartyget brann i över 5 dygn
innan man fick kontroll på branden. 14 man omkom. 1961 11
11. Flottagen och transporterad till Galveston för torrsättning och
besiktning. Fartyget förklarades ”Total loss”. 1962
03. Såld till Southern Scrap Material Co, New Orleans, USA för
upphuggning. |
M/S ANNA SALÉN.
© 2017 faktaomfartyg.