M/S MORMACLAND.

Byggd 1940 av Sun Shipbuilding & Dry Dock Co, Chester Pa, USA.

Varvsnummer. 184.

Dimensioner. 149,95 x 21,24 x 6,78 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7840/ 4635/ 12000.

Efter ombyggnad. 11672/ 7819/ 12000.

Maskineri. Fyra 7-cyl, Busch-Sulzer Bros, dieslar.

Effekt. 8900.

Knop. 16,5.

Passagerare efter ombyggnad. 1562.

Hyttplatser. 1562.

RN. 9033.  

IDno. 2239370.

1939 12 14. Sjösatt.

Levererades i april 1940 till Moore-McCormack Lines Inc, New York, USA, för trafik till Sydamerika. fartyget var av den standardiserade amerikanska C3-typen.

1941 01. Rekvirerad av US Maritime Comission för transport av soldater. Kort därefter ombyggd till eskorthangarfartyg vid Newport News SB & DD.

1941 11. Utlånad till Ministry of War Transport, London. Används som eskortfartyg i konvojtjänst. Omdöpt till HMS ARCHER.

1943 07. Lades upp i Plymouth.

1943 11. Flyttad till Clyde som förrådsfartyg. Senare flyttad till Belfast.

1945 03. Övertagen av Ministry of War Transport, London. Omdöpt till EMPIRE LAGAN. (Management Afred Holt).

1946 01. Åter till U.S. Maritime Comission och upplagd.

1947. Såld till Bluewater Shipping Co, Panama.

1948. Ombyggd Bethlehem Steel Co, Baltimore till lastfartyg.

1948 12 01. Såld till Rederi Ab Pulp, Stockholm. Omdöpt till ANNA SALÉN.

1948. Resa från USA till Savona med kol, avgick fartyget till Muggiano, La Spezia, Italien för ombyggnad för att transportera flyktingar. Man inredde liggplatser i de dubbla mellandäcken både för och akteröver.

1948 04. Insatt med transport av flyktingar från italienska uppsamlingsläger. Avgår från Neapel och Genua och ankommer 25 dagar senare till Australien (Sydney, Freemantle, Melbourne).

1950. Resor från Bremerhaven till Fremantle.

1950 09 10. Evakuerade fartyget 1 325 personer från Kina för IRO (FN). Många av flyktingarna var åldringar och ett dödsfall inträffade redan innan fartyget avgått från Takubar. Resan som försenades med 16 dagar då flyktingarna inte kunde ta sig fram från Shanghai på grund av ett järnvägsras. Förseningar har det också blivit då 50 man ur besättningen vägrade följa med till Kina. Med på resan finns en stor lasarettsstab gick Under resan föder det statslösa paret Patkin, på flykt från Kina, en son ombord. Pojken som föddes mellan Kobe och Honolulu kom att skapa vissa problem, då man inte visste vilket medborgarskap han skulle ges, då han föddes ombord på ett svenskt fartyg befraktat av FN. Resan fortsatte genom Panamakanalen och kom till Neapel den 20 oktober.

1951. Flyktingtransporter på nordatlanten från Bremerhaven/Köpenhamn/Le Havre/ Southampton/ Hoek van Holland till Halifax/New York/Quebec.

1952. Flyktingtransporter från Bremerhaven/Köpenhamn/Le Havre till Halifax/New York. Dessutom en resa Bremerhaven – Adelaide – Melbourne.

1952 07 14. Anländer till Helsingfors från New York och Köpenhamn med 730 OS besökare.

1952 07 16. Avgår till Stockholm.

1952 07 17. Ankom för första gången till hemstaden Stockholm. Det firades med ett cocktailparty ombord där Salenrederiernas vice VD Seth Brinck fick agera värd, eftersom VD Sven Salen själv var i Helsingfors och förberedde sig inför OS-seglingarna.

1952 07 18. Gick hon Stockholm - Helsingfors med över 1 800 passagerare (certifikat för att ta 2500 passagerare) och det var då det största passagerarantalet som transporterats på en köl mellan de två ländernas huvudstäder. Den avgången var också premiär för Masthamnen (Stadsgårdens förlängning) som passagerarkaj.

1952 07 19. Lade fartyget åter till vid det som idag är kryssningskajen på Skatudden, Helsingfors, och låg där som hotell och restaurangfartyg till den 27 juli, då hon gick åter mot Stockholm.

1952 07 29. Lämnade hon Stockholm för en andra OS-resa till Helsingfors, där låg hon kvar till den 3 augusti. Efter att ha skeppat tillbaka besökarna till Stockholm, återvände hon till Helsingfors än en gång för att därifrån den 7 augusti avgå mot Halifax med de amerikanska besökarna.

1952 08 13. ANNA SALEN kolliderar med det norska valkokeriet THORSHÖVDI. Mindre brand utbröt på bägge fartygen som satt fast i varandra under en timme.

1953. Transporter av tyska och grekiska emigranter till Australien och Canada.

1954 - 1955. Fördes tyska och grekiska emigranter från Europa till Australien.

1955 07 03. Avgick fartyget från Saigon, befraktad av franska regeringen för transporter av trupper till och från Indokina. Med ombord finns också 110 fångar.

1955 07 23. Då man ankrat på Suez redd bröt ett antal fångar sig ut och lyckades hoppa överbord. Fångvaktarna öppnade eld och en fånge dödades och två skadades. Egyptiska vaktbåtar plockade upp en del fångar men 34 lyckades fly. Dagen därpå fick man efter förhör fortsätta och natten till den 25 juli flyr ytterligare 15 fångar genom ventilerna.

1955 08. Såld till Cia Nav, Tasmania S.A. (Pireus), Panama. Omdöpt till TASMANIA.

1956. Omflaggad till Grekisk flagg, hemmahamn Pireus.

1961. Såld till China Union Line Ltd, Keelung, Taiwan. Omdöpt till UNION RELIANCE. Ombyggd till lastfartyg.

1961 11 07. Kolliderade i Houston ship channel med Norska BEREAN och fattade eld. Man lyckades sätta fartyget på grund, där fartyget brann i över 5 dygn innan man fick kontroll på branden. 14 man omkom.

1961 11 11. Flottagen och transporterad till Galveston för torrsättning och besiktning. Fartyget förklarades ”Total loss”.

1962 03. Såld till Southern Scrap Material Co, New Orleans, USA för upphuggning.

M/S ANNA SALÉN. 

Tillbaka till Salén.

© 2017 faktaomfartyg.