HMS MMS 280.

Byggd 1943 i Loughborough, England.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 35,44 x 6,88 x ? m.

Efter ombyggnad. 39,00 x 7,00 x ? m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt 153/ 53.

Efter ombyggnad. Brt/ Dwt. 142/ 350.

Maskineri. En 6-cyl, Petters Ltd, diesel.

Effekt. 235 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Scania diesel.

Effekt. 460 hk.

Knop. ?.

Efter ombyggnad. 200.

Efter ombyggnad. Passagerare. 205.

Efter ombyggnad till vikingaskepp ?.

Efter ombyggnad. Bilar. 20.

Efter ombyggnad till vikingaskepp. 0.

Svensk signal. SEUD.

Levererades 1943 till British Royal Navy, England som minutläggare.

1946. Såld till H. Sørensen, Langesund, Norge. Ombyggd till bil och passagerarfärja. Omdöpt till LAHELA III.

1948. Insatt mellan Langesund - Helgeroa - Landgangen (Brevik).

1961. Läggs trafiken ner, när den nya Brevikbroen invigs. (Rederi Ab Vikinglinjen tittade på detta fartyg efter det lades upp).

1961. Såld till Jonne Eriksson, Muskö. Omdöpt till LAHELA. Insatt mellan Söderby - Mickrum.

1966. Såld till Rederi Ab Beron, Västervik. Omdöpt till BORGHOLM.

1965. Insatt mellan Oknö - Borgholm.

1979. Såld till E Palmberg, Blomstermåla.

1982 01. Ny hemmahamn, Malmö.

1983 07. Såld till Kust-Marin KB, Malmö.

1985. Såld till Startskottet 9468 Ab, Malmö.

1986 06. Ny hemmahamn, Oknö.

1996 09. Såld till Marité Sail Ship Charter Ab, Rönninge.

1996. Så revs hela överbyggnaden vid Mälarvarvet i Stockholm.

1996 12. Bogserades till Beckholmen för ombyggnad till Vikingaskepp.

1997. Omdöpt till SVEA VIKING.

1998 06 04. Återlevererad efter ombyggnad, Insatt på olika utchartringar.

1998. Registrerad för Svea Viking Ab, Stockholm.

2007 04 28. Eldhärjades fartyget som låg upplagd vid Skeppsbron (Nedanför slottet). Var utbrunnen och troligtvis totalförlust.

2007 05 09. Upphuggen på plats.

M/S LAHELA III.

M/S LAHELA.

M/S BORGHOLM.

M/S SVEA VIKING.

Extrabilder.

Tillbaka till övriga fartyg.