M/S MIDTHORDLAND.

Byggd 1947 av A/S Stord Verft, Stord, Norge.

Varvsnummer. 2.

Dimensioner. 38,45 x 6,00 x 2,80 m.

Brt. 182.

Maskineri. En 6-cyl, Wichmann diesel.

Effekt. 400 hk.

Knop. 12,0.

Passagerare. 288.

Efter ombyggnad. 150.

IMO. 5234539.

Levererades 6 december 1947 till Det Midthordlandske Dampskibsselskab A/S, Bergen, Norge.

1947. Insatt mellan Bergen - Os - Tysnes

1949 01 30. Drev fartyget på land vid Sundvor/ Samnanger efter avgått i hårt väder. kantrade och sjönk senare.

1949 02. Bärgad och bogserad till Amsterdam, Holland för reparation.

1949 06 10. Åter i trafik.

1962 01 01. Så gick rederiet ihop med Det Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab, Bergen. 

1970 06 13. Lades trafiken ner och fartyget lades upp vid Marineholmen, Bergen.

1973 03 11. Såld till Ljungsvik & Carlsson AB, Göteborg, Sverige. Omdöpt till MIDLAND.

1971. Såld till Skagerak Kryss AB, Marstrand, Sverige. Omdöpt till MARINA. Insatt på skärgårdsturer i Bohuslän.

1973 01 10. Gick rederiet i konkurs. Övertagen av Forsikrings-AS Dovre, Oslo, Norge.

1973. Såld till Torbay Sea Cruises Ltd., Brixham, England. Omdöpt till MIDLAND.

1973. Insatt i trafik från Torquay.

1976. Såld till S. M. Ali, Brixham, England.

1976. Såld till F. J. Pither & D. Latto, Brixham, England. Omdöpt till ST. LUCY. Upplagd vid St Katharine Dock, London som flytande utställningsfartyg.

1987 04. Såld till Per Fagerlid-Olsen AS, Svelvik. Omdöpt till SUNRISE II.

1994 08. Såld till Det Midthordlandske Dampskibsselskap AS. Omdöpt till MIDTHORDLAND. Renoverad tillbaka till sitt original utseende. Använd för olika charter uppdrag..

 

M/S MIDTHORDLAND.

M/S MIDTHORDLAND.

Tillbaka till övriga Norska fartyg