M/S METTE MOLS.

Byggd 1975 av Helsingørs Værft A/S, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer 405.

Dimensioner. 115,35 x 20,60 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5170/ 2380/ 1560.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 11907/ 3572/ 1560.

Maskineri. Fyra B&W-HV 6S50HU dieslar.

Effekt. 10560 kW.

Knop 20,9.

Efter maskinbyte. Fyra MAN-B&W 8L27/38 dieslar.

Effekt 10880 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare 1500.

Efter ombyggnad. 1453.

Hyttplatser. 0.

Efter ombyggnad. 47.

Bilar. 420.

Lastmeter. 504.

IMO. 7358755.

Systerfartyg. MAREN MOLS

1972 06 12. Beställd.

1973 09 13. Kölsträckt.

1974 07 26. Sjösatt.

Levererades 26 februari 1975 till Mols Linien A/S, Ebeltoft, Danmark.

1975 03 18. Insatt mellan Ebeltoft - Odden Færgehavn.

1975 05. Får fartyget brand i maskinrummet.

1975 07. Gick fartyget på grund utanför Ebeltoft, Reparerades i Århus.

1976 01. En explosion uppstår i maskinrummet.

1976 02. Får fartyget brand i skorstenen.

1979 01 23. Kolliderade med vågbrytaren i Ebeltoft.

1985. Registrerad för J. Lauritzen A/S, Köpenhamn.

1985. Ombyggd.

1988 08 10. Såld till Mols-Linien K/S(Mols Linien af 1988 A/S, Difko 62), Ebeltoft, Danmark.

1996 03. Omdöpt till METTE MO.

1996 07 06. Sista dagen i trafik.

1996 07 07. Upplagd i Grenå.

1996 11 12. Såld till Compagnie Maritime Marocco-Norvegienne S.A. Tanger, Marocko. (Comarit). Omdöpt till BANASSA.

1996 11 14. Avgick från Grenå mot Tanger.

1996 11. Omdöpt till BANASA.

1996 11. Insatt i mellan Tanger - Algeciras.

2003 05. Fick fartyget maskinhaveri på en huvudmaskinerna.

2003 06. Reparerad i maskineriet.

2003 10. Beslöt rederiet att byta ut maskineriet.

2003 11 10. Ankom Ørskov Varv, Frederikshavn, Danmark för att byta maskineriet.

2004 04 01. Avgick Ørskov Varv, Frederikshavn mot Hamburg.

2004 04 02. Ankom Blohm & Voss, Hamburg för påbyggnad av aktersponson. 

2004 05 11. Avgick Hamburg efter ombyggnad. 

2004 05. Åter i trafik.

2012 05. Ställdes trafiken in och fartyget läggs upp i Algeciras.

2015 08 07. Bogserad av AMBER II från Algeciras mot Aliaga, Turkiet för upphuggning. Satt under Togo flagg.

2015 08 21. Ankom Aliaga, Turkiet.

2015 09 30. Såld till European Seaways, Grekland.

2015 10. Registrerad för Galaxy Seaways SA, Aten, Grekland. Satt under Togo flagg. Omdöpt till GALAXY.

2015 10 16. Ankom Perama under bogsering. Satt under panama flagg. 

2015 12. Såld till Moby SPA, Italien. 

2015 12 05. Bogserad från Perama mot Valletta, Malta 

2015 12 09. Ankom Valletta, Malta för reparation/ uppfräschning. 

2015 12. Omdöpt till MOBY KISS. Satt under Cypriotisk flagg, hemmahamn Limassol.

2016 06 01. Överförd till Italiensk flagg. Hemmahamn Napoli.

2016. Insatt mellan Livorno - Bastia.

2017 03 24. Insatt mellan Piombino - Portoferrario.

M/S METTE MOLS.

 

M/S METTE MO.

M/S BANASA.

M/S BANASA.

Ombord 

M/S MOBY KISS.

Tillbaka till Mols Linien.

Tillbaka till Comarit.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2017 faktaomfartyg.