M/S MERZARIO HISPANIA.

Byggd 1978 av Hyundai Shipbuilders & Heavy Industries, Ulsan, Sydkorea.

Varvsnummer 651.

Dimensioner. 151,94 x 21,67 x 6,45 m.

Efter ombyggnad. 151,94 x 23,50 x 7,27 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 5539/ 2485/ 8672.

Efter ombyggnad 1981. Brt/ Nrt/ Dwt. 6455/ 3284/ 8704.

Efter ombyggnad 1986. Brt/ Nrt/ Dwt. 18732/ 10578/ 8704.

Efter ombyggnad 1995. GT/ DWT. 16776/ 10578.

Maskineri. Två Pielstick 12PC2-5V-400 V-dieslar.

Effekt. 11475 kW.

Knop 17,0.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 144.

Efter ombyggnad. 688.

Efter ombyggnad. 220.

Hyttplatser 12.

Efter ombyggnad 144.

Efter ombyggnad. 258.

Efter ombyggnad. Lastmeter. 1650.

IMO. 7528659.

Systerfartyg. MERZARIO AUSONIA. STENA RUNNER. ELK. STENA PROSPER. STENA PROJECT.   ALPHA ENTERPRISE TOR FELICIA. NORSKY. IMPARCA EXPRESS I. STENA TRADER.

1978 03 20. Sjösatt.

Levererades 31 juli 1978 till Stena Container Line Ltd, London, England.

1978 08. Utchartrad till Merzario Lines.

1980 01. Utchartrad till Townsend Thoresen European Ferries, Dover, England. Omdöpt till NORDIC FERRY. Insatt mellan Felixstowe - Europort.

1980 12 16 - 1981 02 07. Ombyggd vid Hapag Lloyd Werft GmbH, Bremerhaven, Tyskland med extra passagerarutrymme, samt ett extra väderdäck. Sidosponsorer monterades på.

1982 04. Rekvirerad av Brittiska försvarsmakten (Royal Marine) för att transportera materiel till Falklandsöarna.

1982 08 25. Åter i trafik mellan Felixstowe - Europort.

1984 12. Såld till Monarch Steamship Co Ltd, London, England.

1986 03. Ombyggd vid Wilton Feyenoord B.V. Rotterdam, Holland till bil och passagerarfärja.

1986 06. Åter i trafik mellan Felixstowe - Zeebrugge.

1987 02 04. Kolliderade med kylfartyget San Salvador i närheten av Harwich.

1987 12 31. Registrerad för P&O European Ferries Ltd., Felixstowe, England.

1989. Övertagen av P&O European Ferries, Felixstowe, England. Insatt mellan Felixstowe - Zeebrugge.

1991 03 18. Såld till Natwest Finance, London, England. Bareboat chartrad av P&O European Ferries Ltd., Felixstowe.

1992 02. Omdöpt till PRIDE OF FLANDERS.

1995 10 22. Ställs passagerar trafik in mellan Felixstowe - Zeebrugge.

1995 10 23. Insatt mellan Felixstowe - Europort.

1995 11. Ankom Harland & Wolf, Belfast för ombyggnad till fraktfärja.

1995 11. Insatt mellan Felixstowe - Europort (Rotterdam).

2002 07. Såld till Stena Line Ab, Göteborg. (kvar i det Brittiska skeppsregistret).

2002 07 24. Omdöpt till FLANDERS.

2002 09 15. Insatt mellan Harwich - Europoort.

2002 09 24 - 2002 10. Utchartrad till Scandlines. Insatt mellan Trelleborg - Travemünde.

2002 11. Varvsbesök vid Remontowa Shipyard, Gdansk, Polen.

2002 11. Omdöpt till STENA TRANSPORTER.

2002 11 23. Insatt mellan Harwich - Rotterdam.

2003 01 24 - 2003 02 05. Insatt mellan Hoek Van Holland - Killingholme.

2003 04 - 2003 07. Insatt mellan Dublin - Holyhead.

2003 07. Insatt mellan Harwich - Rotterdam.

2005 03 12 - 2005 03 13. En tur mellan Hoek Van Holland - Harwich.

2007 09 22. Ankom Holyhead.

2007 09 23 - 2007 10 06. Insatt mellan Dublin - Holyhead.

2007 10. Insatt mellan Rotterdam - Harwich.

2009 03 01. Tagen ur trafik och upplagd till försäljning.

2009 06. Såld till Strade Blu S.rl, Genua, Italien. Omdöpt till STRADA CORSA. Satt under Brittisk flagg, hemmahamn London.

2009 06 29. Avgick Rotterdam mot Italien.

2009 07. Insatt mellan Livorno - Olbia.

2011. Utchartrad till Moby Lines. Insatt mellan Livorno - Olbia.

2013 09 21. Ankom La Spezia.

2013 10. Såld till Baja Ferries SA, La Paz, Mexiko. Omdöpt till LA PAZ STAR.

2013 10 10. Avgick La Spezia mot La Paz, Mexiko.

2016 12. Såld till Fabrilo Holdings Ltd, Aten, Grekland. Satt under Cypern flagg, hemmahamn Limassol. Omdöpt till MED STAR.

M/S MERZARIO HISPANIA.

M/S NORDIC FERRY.

M/S PRIDE OF FLANDERS.

 

M/S FLANDERS.

M/S STENA TRANSPORTER.

M/S STRADA CORSA.

M/S MED STAR.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Merzario Lines.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Corsica Ferries.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2017 faktaomfartyg.