S/S MEDINA.

Byggd 1914 av Newport News Shipbuilding & D.D. Co, Newport News, USA.

Varvsnummer. 176.

Dimensioner. 130,36 x 16,82 x 5,56 m.

Brt. 5426.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 6806/ 3649/ 2155.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. ?

Knop. 14,0.

Efter maskinbyte. En Fiat-GMT C421855 diesel.

Effekt. 5958 kW.

Knop. 16,0.

Efter ombyggnad., Passagerare. 981.

Hyttplatser. 287.

IMO. 5119105.

1914 08 14. Sjösatt.

Levererades i september 1914 till Mallory Steamship Co, New York, USA.

1933. Registrerad för Clyde-Mallory Lines, New York, USA.

1935. Registrerad för Agwilines Inc, New York, USA.

1947. Såld till Cia Naviera San Miguel SA, Panama. 

1949. Omdöpt till ROMA.

1949. Ombyggd till passagerarfartyg.

1950. Insatt på att transportera pilgrimer till Rom, senare insatt på emigrant trafik till Australien.

1952. Såld till Giacoma Costa Fu Andrea, (Linea Costa), Genua, Italien. Omdöpt till FRANCA C.

1952. Byttes ångmaskineriet ut mot dieslar. Insatt mellan Italien - Argentina.

1959. Ombyggd till kryssningsfartyg.

1970. Byttes maskineriet ut.

1977 11 04. Såld till Doulus Ltd, Valletta, Malta. Omdöpt till DOULOS.

1977 - 1978. Renoverades fartyget i Bremerhaven.

1978 06 03. Insatt som missionsfartyget runt jorden.

1991 08 11. När fartyget låg i Zamboanga city, så omkom två besättningsmän genom ett attentat då en granat kastades mot fartyget.

2009 12. Avslutade fartyget sin mission då det skulle kosta för mycket för att renovera fartyget till dom nya Solas reglerna.

2010. Såld till Biznaz Resources International, Singapore.

2010 03 18. Överlämnad till sin nya ägare. Fartyget ska ligga som restaurang och hotellfartyg i Singapore.

 

M/S FRANCA C.

M/S DOULOS.

Tillbaka till Costa.

© 2021 faktaomfartyg.