M/S MARIELLA.

Byggd 1985 av Oy Wärtsilä Ab Åbo Finland.

Varvsnummer. 1286.

Dimensioner. 175,70 x 28,40 x 6,50 m.

Efter ombyggnad. 175,70 x 28,40 x 6,78 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 37799/ 23644/ 3420.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 37860/ 23678/ 3400. 

Efter omklassning. GT/ NT/ DWT. 37860/ 24421/ 3524.

Maskineri. Fyra Pielstick-Wärtsilä 12PC2-6V-400 dieslar.

Effekt. 23000 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 2447.

Hyttplatser. 2447.

Bilar. 580.

Lastmeter. 1115.

IMO. 8320573.

Systerfartyg. OLYMPIA.

1983 12 15. Beställd.

1984 04 18. Kölsträckt.

1984 09 28. Sjösatt.

Levererades 17 maj 1985 till SF-Line Ab, Mariehamn. Finland.

1985 05 18. Insatt i Viking Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm.

1989. Planer fanns att sätta in fartyget i trafik mellan Helsingfors - Norrköping, men det vart aldrig av.

1990 08 04. Fick fartyget brand i maskin på resa från Helsingfors till Stockholm. Branden berodde på att någon levererat bultar som var likadana, men klenare än de som Wärtsilä använder på vevstängerna. Ur trafik på grund av reparation.

1990 09. Åter i trafik.

1995. Ändrar rederiet namn till Viking Line Ab, Mariehamn, Finland.

1997 04. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm under en veckas tid ca.

1998 05. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm under en vecka tid ca.

1999 07 01. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm.

2000 08 27. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2000 09 23. Ombyggd vid Turku Repair Yards, Nådendal, Finland. Vid ombyggnaden flyttas en rescue båt, ett evakueringssystem monteras på fördäck, samt aktersponsoner. Samtidigt gjordes det en allmän uppfräschning på fartyget.

2000 10 06. Åter i trafik mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm.

2001 12 24 - 2001 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Åbo.

2003 01 25. Liggandes i Helsingfors, så bröt det ut en mindre brand i skorstenen, som släcktes väldigt fort, avgick en timme försenad från Helsingfors.

2003 12 24 - 2003 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

2004 12 24 - 2004 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

2005 05 14 - 2005 05 15. Två kortkryssningar Helsingfors - Kapellskär - Helsingfors. 

2005 10 21 - 2005 10 22. Två kryssningar mellan Helsingfors - Mariehamn - Kapellskär.

2006 02 16 - 2006 02 20. Kryssningar mellan Helsingfors - Mariehamn - Kapellskär för ABI.

2006 09 18 - 2006 09 29. Varvbesök vid Turku Repair Yards, Nådendal, Finland.

2006 12 24 - 2006 12 26. Julkryssning mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo - Långnäs - Stockholm.

2007 01 26 - 2007 01 29. Charterturer mellan Helsingfors - Mariehamn - Kapellskär.

2007 02 15 - 2007 02 19. Charterturer mellan Helsingfors - Mariehamn - Kapellskär.

2009 09 19. Fick "blackout" maskin på resa Helsingfors - Mariehamn - Stockholm, man fick igång maskineriet efter en timme så resan kunde återupptas.

2013 12 04. Testtur mellan Helsingfors - Tallinn.

2014 06 12 - 2014 08 31. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn.

2014 07 27. Slet sig fartyget i Stockholm från sina förtöjningar beroende på att ett kraftig åskväder med kraftiga vindbyar passerade Stockholm. Waxholmsbåten DALARÖ hjälpte till och hålla ut fartygets akter så den inte trycktes in till kaj, efter ett tag kom TUG och assisterade också. 

2015 04 09 - 2015 04 20. Varvsbesök i Landskrona för ombyggnad.

2014 04 20. Avgick Landskrona.

2015 04 22. Åter i trafik mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm.

2015 06 13 - 2015 08 09. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn.

2015 08 10. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm.

2015 10 10. På resa mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors, så sprang ett rör läck på däck 6 så vissa delar av fartyget fick vattenskador. 

2016 06 19 - 2016 08 15. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn.

2016 08. Insatt mellan Helsingfors - Mariehamn - Stockholm.

2017 06 30 - 2017 08 07. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Helsingfors - Tallinn.

 

M/S MARIELLA.

M/S MARIELLA.

 

M/S MARIELLA.

Översiktsritning. Ombord 1. Ombord 2.

Tillbaka till Viking Line.

© 2017 faktaomfartyg.