M/S MARELLA.

Byggd 1970 av Brodogradiliste Titovo, Kraljevica, Jugoslavien.

Varvsnummer. 394.

Dimensioner. 99,15 x 17,20 x 4,90 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 3930/ 1511/ 1118.

Maskineri. Två Jugo-Sulzer 10TAD48 dieslar.

Effekt. 6470 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 1200.

Senare omklassad till 859.

Hyttplatser. 176.

Efter ombyggnad. 248.

Bilar. 225.

Långtradare. 24.

IMO. 7014440.

1968 11 14. Beställd. Projektnamn Newbuilding 3. Planlagd leverans 15 maj 1970. Byggnationen försenades av stålleveranser som inte kom på utsatt tid. Huvudmotorerna visade upp flera olika fel.

1970 03 22. Sjösatt två månader försenat. Döpt av statsministerns fru Tellervo Koivisto till MARELLA. SF-Line hade chartrat ett plan från Mariehamn för de inbjudna ner till varvet i Jugoslavien. Svensk Sjöfartstidning undrar om SF Lines nästa färja kommer att döpas till Nådella.

1970 11 13. Provtur. Det var först efter att rederiet betalat en extra rat som varvet kunde fortsätta utrustningsarbeten av färjan och en provtur kunde genomföras.

Levererades 26 november 1970 till Oy SF-Line Ab, Mariehamn, Finland. Leveransen var över fem månader försenad.

1970 12 07. Ankom till Mariehamn för första gången och fortsatte därifrån med en resa för inbjudna till Helsingfors.

1970 12 08. Ankom Helsingfors för visning.

1970 12 09. Insatt i Viking Lines trafik vid midnatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. En åländsk makinchef kallade materialet i motorerna för jugoslaviskt porslin, men de kom att gå länge även om de behövde mycket underhåll.

1973 05 25. Kaos i Nådendal vid kvällsavgången. 1000 tals personer med fribiljetter som inte bokat resor försökte komma med fartygen kl. 22.00 MARELLA, kl. 23.00 VIKING 3 och kl. 24.00 DIANA. De passagerare som kom med bussar togs ombord i bussarna via bildäck.

1973 07 03. Efter att AURELLA levererats skulle hon öppnat Viking Lines nya rutt Åbo - Mariehamn - Stockholm. Men byggstrejk har försenat terminalen i Åbo, så hon startar därför trafik Nådendal - Mariehamn - Stockholm. Åtta avgångar varje dag från Nådendal. MARELLA avgår kl. 11.00.

1973 07 18. MARELLA blir på morgonen första fartyg vid Viking Lines nya terminal i Åbo och öppnar Viking Lines nya rutt även till Åbo till Stockholm, via Mariehamn på dagturerna.

1973 09 01 - 1974 06 12. Insatt mellan Åbo/ Nådendal - Mariehamn - Stockholm. Tanken var att man trafikerade med fyra färjor (MARELLA, VIKING 3, VIKING 4 och DIANA) och en färja från Nådendal eller Åbo alltid låg hela dagen i Stockholm.

1974 06 13. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm och samma dag transporterade hon Viking Lines 10:e miljonte passagerare.

1974. Under hösten rullade MARELLA, DIANA och VIKING 4 runt på en turlista på rutterna mellan Åbo/Nådendal - Mariehamn - Kapellskär/Stockholm.

1974 12 01. Akterseglade 80 bilister i Mariehamn som skulle till Kapellskär. Familjerna till förarna var redan ombord, men bilarna kom inte med efter ett bokningsfel i Nådendal och bildäcken var fulla. Bilisterna fick istället ta DIANA en halvtimme senare, som dock gick till Stockholm, eller vänta tre timmar på AURELLA som gick till Kapellskär.

1975. I början av året insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1976 03 31 - 1976 04 10. Upplagd i Mariehamn under sjöfackförbundets strejk.

1977 12 20. MARELLA grundstöter kl. 04.40 under natten utanför Herrön, Åland. Fartyget som avgått kl. 22.00 från Stockholm föregående kväll, hade efter gått via Mariehamn fortsatt mot Åbo. MARELLA får lite slagsida, färskvattentankar läck och en mindre mängd dieselolja (4-6 ton) läcker ut i havet. Först till grundstötningsplatsen kom den från Nådendal avgångna AURELLA, som dock fortsatte förbi eftersom KAPELLA anlände strax därpå, även hon från Nådendal. KAPELLA lägger sig några kilometer från MARELLA. Följande morgon efter att de 166 passagerarna bjudits på frukost ombord MARELLA flyttas de med livbåtarna över till KAPELLA. Kl. 10.15 går KAPELLA vidare mot Mariehamn dit hon anländer kl. 12.05. Passagerarna från MARELLA fortsatte sedan med flyg eller andra fartyg mot Åbo under dagen. KAPELLA gick efter att hon lämnat av passagerarna vidare till Kapellskär dit hon kom kraftigt försenad.

1977 12 21. På turen tillbaka från Kapellskär tar KAPELLA ombord 23 personbilar och 9 av de 15 lastbilar via akterporten från MARELLA. Vid 2 tiden på natten Kommer hon loss med hjälp och bogseras till Navires varv i Nådendal av UISKO och NAANTALI. Hon kan inte gå för egen maskin då vatten trängt in i maskinrummet. Kommer hon loss med hjälp och bogseras till Navires varv i Nådendal av UISKO och NAANTALI. reparationerna tog 6 veckor och kostade FIm 2 milj.

1979 02 04. Sex timmar försenad till Åbo efter att gått via Sandhamn, då man har problem med isen utanför Tjärven. Avgick åter mot Stockholm kl. 04.00.

1979 02 15. Ankom till Åbo 5 timmar försenad pga. problem med isen, avgick åter kl. 02.00.

1979 03 10.Avgick kl. 10.30 från Åbo och anlände till Stockholm 17 timmar senare, 155 passagerare, varav 55 kom från Mariehamn.

1973 03 11. Fast i isen på Ålands hav efter avgång från Stockholm, assisterades av Murtaja. Stod därefter över en rundtur för att hinna ifatt tidtabellen.

1979 06 05. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär, med kvällsavgång från Kapellskär. Ersattes av TURELLA på Stockholmslinjen.

1980 06. Efter leveransen av ROSELLA sattes MARELLA in Mariehamn - Kapellskär.

1980 08. Upplagd i Mariehamn. SF Line hade planer att sätta in henne mellan Vasa - Umeå eller Kaskö - Sundsvall. Man försökte också sälja henne till Vasabåtarna.

1980 09 29. Katastrofövning med 200 personer på den upplagda färjan.

1981 01. Några turer Stockholm - Mariehamn - Stockholm.

1981 04. Såld till Maritime Company of Lesvos S.A. Mytilene, Grekland för 6,7 miljoner USD. Omdöpt till ALCAEOS

1981 05 27. Avgick från Åbo.

1981 06. Insatt i NEL Lines mellan Pireus - Aegiska Öarna. Senare Mytilene/Rafina - Limnos - Kavala - Volos.

1984 12 01. Kolliderade med lastfartyget AIGAION i närheten av Agios Kirikos. Fick bogen intryckt, reparerades.

1990. Får fartyget maskinrums brand p.g.a. felaktiga reservdelar.

1992 01. Rederi Ab Eckerö i Grekland och inspekterar fartyget för eventuellt köp, som inte blir av då man anser att fartyget är i för dåligt skick.

2001 10 20. Fartygets babords maskin havererade kl. 23.05 på Kafireas strait. fartyget hade avgått från Rafina kl. 20.00 mot Ayios Estratios – Lemnos - Kavala med 96 passagerare. Kl. 03.00 återkom hon til Rafina. Vid kl. 06.05 var felet lagat och man avgick, nu med 94 passagerare, men efter en halvtimme havererade maskin igen och man var åter i Rafina kl. 07.10.

2002 12 02. Såld för $ 915,000 till Sariarioglu Shipping & Trading, Turkiet. Registrerad för Magnus Shipping SA Kingstown, Saint Vincent & Grenadines.

2003 06. Omdöpt till SOCHI EXPRESS.

2003 06. Avgick Grekland mot Turkiet.

2003 06. Insatt mellan Sochi - Trabzon.

2004 07. Såld till Turkiska upphuggare.

2004 07 24. Ankom Aliaga, Turkiet. 

M/S MARELLA.

 

M/S ALCAEOS.

M/S SOCHI EXPRESS.

Tillbaka till Viking Line.

Tillbaka till NEL Lines.

© 2017 faktaomfartyg.