M/S MÄLAREN.

Byggd 1947 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 352.

Dimensioner. 124,39 x 17,61 x 6,34 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 4128/ 2185/ 6275.

Maskineri. En 7-cyl, B&W diesel.

Effekt. 6700 ihk.

Knop. 16,5.

RN. 8854.

IMO. 5220100.

Systerfartyg. HJELMAREN.

1947 02 17. Sjösatt.

Levererades 14 maj 1947 till Rederi Ab Transatlantic Göteborg. Insatt i trafik på Sydafrikalinjen.

1947 12 27. När fartyget låg i Lobito så utbröt det brand ombord och man tvingades bogsera ut fartyget ut ur hamnen, där det sänktes. När branden var släckt, började man länspumpa fartyget och när det flöt igen, så fördes det in till hamnen igen.

1948 02 15. Så påbörjades bogsering av fartyget, det var Röda Bolagets FRITHIOF som bogsera fartyget.

1948 03 08. Ankom Dakar, där inspektörer tog sig en titt på vraket.

1948 03 31. Kondemnerades fartyget, samt övertaget av Sveriges Ångfartygs assuransförening.

1948. Såld till Filipe de Atrola, Bilbao, Spanien, som lät bogsera fartyget till Cartagena för reparation.  Fick namnet LOYOLA, men aldrig registrerad med det namnet.

1950. Tog pengarna slut och fartyget såldes till Cia Maritima Del Nervion, Bilbao, Spanien. 

1951 10. Omdöpt till MAR ADRIATICO.

1973 05. Fick fartyget brand ombord, men kunde släckas.

1973 08 01. Återigen brand ombord när hon låg i docka i Barcelona. Men denna gång var skadorna större och fartyget såldes till upphuggning.

1973 09 22. Ankom Aguilar y Peris, Burriana, Spanien för upphuggning.

M/S MÄLAREN.

Tillbaka till Rederi Ab Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.