S/S LULEÅ.

Byggd 1870 av Bergsunds Mekaniska Verkstad, Stockholm.

Varvsnummer. 91.

Dimensioner. 49,23 x 7,63 x 3,93 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 617/ 474/ 450.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 360 ihk.

Knop. 9,5.

Efter maskinbyte. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 448 ihk.

Knop. ?.

RN. 463.

IDno. 3000463.

Levererades i november 1870 till Bottniska Ångfartygsbolaget, Haparanda.

1872. Trafikerade Stockholm - Luleå.

1890. Ombyggd på Finnboda Varf, Nacka med bland annat nytt maskineri.

1911 03 24. Såld till Stockholms Rederi AB Svea, Stockholm.

1912 05 10. Omdöpt till SKANDIA. Fartyget var i så dåligt skick att man beslutades om försäljning av fartyget. Dock byttes namnet på fartyget innan försäljningen. 

1913 06 07. Såld till Hjalmar Olsson, Stockholm,

1913 06. Såld till Georg Ralli, Konstantinopel, Grekland. Omdöpt till MELA.

1914. Såld till A.P. Lascarides & N.C. Sarcabis, Pireus, Grekland. Omdöpt till BROUSSA.

1915 02 08. På resa mellan Istanbul - Trabzon besköts fartyget av en Rysk kanonbåt utanför Cape Yoros, västra Trabzon och förliste.

S/S LULEÅ.

Bild på S/S SKANDIA och S/S SKANDIA.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.