T/S LONDRES.

Byggd 1942 av Les Forges et Chantiers de la Mediterranee, Le Havre, Frankrike.

Varvsnummer.?.

Dimensioner. 94,00 x 11,95 x 7,10 m.

Brt. 2434.

Maskineri. Två Parsons ångturbiner.

Effekt. 22000 hk.

Knop. 24,0.

Passagerare. 1450.

Systerfartyg. ARROMANCHES.

1939. Kölsträckt med namnet DIEPPE.

1941 12 19. Sjösatt. 

1940 06. Övertagen av den Tyska ockupations makten.

1944 06 24. Ombyggd till minutläggare.

1944 11 18. Levererades som LOTHRINGEN. Insatt i huvudsak runt Nord-Ostsee Kanal.

1945 05. Efter krigets slut, återfunnen i Kiel.

1945 11 17. Övertagen av SNCF i Kiel.

Levererades 18 april 1946 till Societe Nationale de Chemins de Fer, Dieppe, Frankrike.

1946 04. Insatt mellan Dieppe - Newhaven. 

1955. Registrerad för The London, Brighton & South Coast Railway Company, London. England.

1963. Upplagd i Newhaven. 

1963 12. Såld till Typaldos Bros., Pireus, Grekland. Omdöpt till IONION II. Bogserad till Southampton för ombyggnad. 

1964 01 01. Bogserad från Southampton till Pireus.

1964 01 07. Ankom Pireus.

1964 05. Går Typaldos Bros i konkurs, och fartyget läggs upp.

1964. Såld av konkursförvaltaren till Aegean S.N. Co., Pireus, Grekland. Omdöpt till SOFOCLIS VENIZELOS. Ombyggd och man byter ut ångturbinerna till dieslar. 

1964. Insatt mellan Pireus - Heraklion - Rhodos.

1966 04 14. Bryter det ut en brand på fartyget när det ligger i Pireus.

1966 04 15. Sattes fartyget på land och blev helt utbränt. 

1966. Upphuggen.

T/S LONDRES.

Tillbaka till SNCF.

© 2017 faktaomfartyg.