S/S LILLY.

Byggd 1916 av P Larsson (Thorskogs Mekaniska Verkstad), Thorskog.

Varvsnummer. 200.

Dimensioner. ? x 6,86 x 3,08 m.

Efter förlängning. 38,74 x 6,86 x 3,31 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 298/ 171/ 483.

Maskineri. En 2-cyl, compoundångmaskin.

Effekt. 140 hk.

Knop. ?

Efter maskinbyte. En 4-cyl, Hjelset motorfabrik diesel.

Effekt. 179 kW.

Knop. ?.

RN. 5840.

IMO. 5208372.

Levererades i september 1916 till C N Andersson, Göteborg.

1917. Förlängd vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad, Göteborg.

1926 01. Såld till Red AB Raneberg (Fallenius & Lefflers AB/Carl A Abrahamsson), Göteborg.

1927. På varv för reparation.

1933. Såld till Rederi AB Lilly (J Österlind), Göteborg.

1934 12. Såld till Lars J Kyrkjebö, Bergen Norge. Omdöpt till LILLY I.

1940 04 09. Fartyget befann sig i Sverige när Tyskland ockuperade Norge. Det överfördes till Rederi AB Svea, Stockholm av Statens Trafikkommission som ersättning för rederiets egna krigsförluster samt fartyg som rekvirerats av svenska staten.

1944 10 21. Återlämnad till L J Kyrkjebö, Bergen.

1949 10. Upplagd i Florvåg, Asköy.

1953 04l. Såld till Paul Todal, Kristiansund, Norge.

1954. Ombyggd till motorfartyg och satt i trafik.

1963 08. Såld till Nils Soleim, Sagosen (c/o Rolf Wagle, Oslo), registrerad i Kristiansund, Norge.

1965. Gick på grund nära Rörvik.

1965 04. Såld till Gard Gullaksen & Partner, Fonnes, Norge.

1970 10. Såld till L Eriksen (Petter O Pettersen), Vegsund/Ålesund.

1972 05. Såld till John Karlsen, Tjörvåg, Heröy.

1972 11. Såld till Lars Dybvig, Ålesund.

1980. Upplagd i Langevåg.

1985 11. Såld till Birger Steinsland, Sotra. Lades upp i Breiviken, Bergen.

1988 07. Motorn demonterades och ägaren försökte sänka fartyget i Osterfjorden. Dock stoppades sänkningen av polisen efter protester från miljöaktivister.

1989. Inga spår av fartyget.

1992 04. Fartyget stryks ur norska register och förklaras kondemnerat.

M/S LILLY I.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2017 faktaomfartyg