S/S LIDINGÖFÄRJAN 2.

Byggd 1907 av Brynäs Varv, Gävle.

Varvsnummer. ?.

Dimensioner. 20,10 x 5,37 x ? m.

Efter ombyggnad. 20,56 x 5,37 x 2,12 m.

Brt/ Nrt. 95/ 56.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 47/ 20.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. 73 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En Scania D11 R81 diesel.

Effekt. 110 kW.

Knop. 10,0.

Passagerare. 204.

Efter ombyggnad. 150.

RN. 4881.

Levererades i oktober 1907 till Lidingö Trafik AB, Lidingö.

1907 10. Insatt mellan Ropsten - Islinge.

1925. Insatt mellan Ropsten - Djursholm - Viggbyholm.

1927 04 20. Utchartrad till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg. Omdöpt till FÄRJAN 6. Charterhyra 7200 kr.

1927 05. Insatt mellan Sänkverket - Hisingstad.

1928 12 31. Såld till Göteborgs Hamnstyrelse, Göteborg.

1963. Insatt mellan Fiskhamnen - Sannegårdshamnen.

1966 01 01. Upplagd/ reservfärja vid hamnens varv på Ringön.

1967. Såld till Hansson och Lundblom AB, Göteborg.

1969. Såld till Stockholms Ångslups AB, Stockholm. Omdöpt till NYBRON 1.

1969. Ombyggd och motoriserad.

1969. Insatt mellan Nybroplan - Allmänna gränd.

1970 09 30. Såld till Ab Djurgårdsvarvet, Stockholm.

1970 10 02. Ab Djurgårdsvarvet byter namn till Storstockholms Hamntrafik.

1970 12 30. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Stockholm.

1977. Ombyggd med nya styrhytter.

1988. Ombyggd.

1998 05 11. Såld till Rederi AB Stockholms Ström, Stockholm. Omdöpt till STOCKHOLMS STRÖM 3.

1999. Ombyggd.

2019. Utchartrad i olika omgångar till Rederi Ab Ballerina för trafik på SL linje 80.

M/S NYBRON 1.

M/S STOCKHOLMS STRÖM 3.

Tillbaka till Lidingö Trafik Ab.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

© 2024 faktaomfartyg