S/S LIDINGÖ I.

Byggd 1905 av William Lindbergs Verkstads och Varfs AB, Stockholm.

Varvsnummer. 260.

Dimensioner. 26,60 x 5,50 x ? m.

Brt/ Nrt. 134/ 78.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 99/29.

Maskineri. En ångmaskin.

Effekt. 230 hk.

Knop.?.

Efter motorisering. En okänd diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

RN. 4438.

Levererades 1905 till Lidingö Ångslups AB, Lidingö.

1905. Insatt mellan Stockholm - Kyrkviken, Lidingö.

1910. Såld till Fastighets AB Lidingö - Brevik, Lidingö. Omdöpt till BREVIK II.

1911. Överförd till Ångfartygs AB Lidingö- Brevik, Lidingö. 

1913. Går rederiet i likvidation. Återuppstår som Nya Ångfartygs AB Lidingö- Brevik, Lidingö.

1915 12 29. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm, efter det att Nya Ångfartygs AB Lidingö -Brevik, Lidingö gått i likvidation.

1933. Läggs fartyget upp.

1947 04. Såld till  Bror Lindegren, Kungsängen. Omdöpt till LINDA. Ombyggd till lastfartyg och blir motoriserad.

1969. Såld till Karl Mauritz Reidar Larsson, Lindesberg. Omdöpt till VAGABOND. Ombyggd.

1975. Såld till Sven-Åke Lennart Ohlsson, Stockholm.

1984. Såld till A Forsell, Södertälje.

1988. Såld till B Östlund, Stockholm. Omdöpt till LIDINGÖ I.

1993. Såld till Café Bågspännaren AB, Stockholm.

1995. Såld till Giacomo Ghassan Karouta, Stockholm.

1996. Såld till Tomas Bergman, Stockholm.

2001 11. Såld till Johan Linhult, Stockholm. Omdöpt till VILJAN.

M/S LIDINGÖ I.

M/S VILJAN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

© 2017 faktaomfartyg