HMS LCF No 3.

Byggd 1942 av Tees Side Bridge & Engine Co Ltd, Middlesbrough, England.

Varvsnummer. 964.

Dimensioner. 73,10 x 9,17 x 2,72 m.

Efter ombyggnad. 61,87 x 9,17 x 2,72 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 715/ 416/ 1,040.

Efter ombyggnad. 761/ 431/ 1,040.

Maskineri. Två Davey Paxman dieslar.

Effekt. 920 hk

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Fairbanks Morse diesel.

Effekt. 682 hk.

Knop 10,0.

Efter maskinbyte. En 6-cyl, Ansaldo diesel.

Effekt. 746 kW.

Knop. 10,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 200.

Efter ombyggnad. Bilar. 70.

IMO. 5269948.

1941 12 17. Sjösatt som LCT (3) 312 för Royal Navy. Men typ och beteckning ändrades under utrustningen och hon levererades som LCF 3 levererades 1942 till The British Admiralty, London som landstingsfartyg för stridsvagnar åt Royal Navy.

1947 02 21. Såld till Rederi Ab Parma (Algot Johansson), Mariehamn, Finland. Pris GBP 2 500. Hon låg då i Plymouth och hade vid köpet tydliga spår av krigsuppdrag, men amiralitet hemlighöll vilka. Bogserades från Ghent tillsammans med PEGNY, men båda fartygens maskineri kördes hela tiden under bogseringen.

1947 05. Ankom fartygen och lades upp i Mariehamn

1949. Startade ombyggnaden av landstigningsfartyget till lastfartyg vid Varvet Algot Johansson & Co, Mariehamn.

1949 10 20. Omdöpt till PANNY. Av landstigningsfartyget fanns i stort sett endast botten, nedre delen av sidorna och de både dieselmaskinerna kvar från landstigningsfartyget.

1949 10 29. Provtur med 100 personer ombord, med flagg över topp. Avgick kl. 12.00 från varvet och gick 6 sjömil utanför Kobba Klintar, innan man vände åter. Ute på havet bjöd skeppsredare de medföljande ner i den provisoriska matsalen i lastrummet där det serverades ärtsoppa. Vid 16 tiden var fartyget åter på varvet, där det bjöds på kaffe.

1949 11. Gick till Stockholm för att få vinschar, ankarspel och allt elektriskt inmonterat. Största delen av transporterna bestod av trävaror mellan olika hamnar.

1950 12 01. Överförd till Rederi Ab Sally, Mariehamn.

1951 05. Mycket krångel med huvudmotorerna när hon anlände till Rotterdam. Rederiet köpte en amerikansk bogserbåt, som hade två nästan helt nya motorer. Den ena installerades i PANNY och den andra till PENNY. I samband med installationen byggdes Pannys akterskepp om.

1951 11 30. Färdigombyggd.

1958. Har haft en del grundstötningar som förorsakat bottenskador.

1962. Panny 38 st. tidsbefraktade resor. Största delen med salpeter från Norge.

1962 04 11. Påbörjas ombyggnad till bil och passagerarfärja i Mariehamn. Hon försågs bl. a med stävramp och hytter. Tog bilar både på däck och i lastrummen. En passageraravdelning byggdes på stolpar på förkanten av däckshuset. Fartyget hyrs ut på 9 månader till Vikinglinjen, men man försökte även sälja henne till Vikinglinjen.

1962 07 13. Insatt mellan Svinö - Galtby (Korpo). Hamnarnas namn i kombination av stävrampen gav fören ett trubbigt utseende gjorde att hon kallades ”Suggan” och linjen för ”Grislinjen”.

1962 08. Insatt Korpo - Mariehamn.

1962 09 30. Insatt Pargas - Mariehamn - Kapellskär. Gick endast på natten och tillbaka nästa natt.

1963 01 08 - 1966 10 13. Upplagd i Mariehamn då hennes låga fart medförde att hon var olämplig för trafiken.

1965. Togs passagerarutrymmet bort.

1966 10 24. Såld till Tarros SpA, Cagliari, Italien. Omdöpt till VENTO DEL GOLFO. Pris GBP 46 000.

1968. Nytt maskineri installerades, samt förlängd.

1973. Såld till Amal SpA, Messina, Italien. Omdöpt till ANNARITA PRIMA.

1976. Såld till Teutonia Lines Ltd, Limassol, Cypern. Omdöpt till TEUTONIA FEEDER.

1978. Såld till Naviglio Meredionale SpA, Neapel, Italien. Omdöpt till RAMADAN.

1983 08. Såld till Decomar Societa, La Spezia, Italien för upphuggning.

1985 11 30. Ankom La Spezia och upphuggningen påbörjades.

M/S PANNY.

M/S ANNARITA PRIMA.

Tillbaka till Rederi Ab Parma. 

Tillbaka till Rederi Ab Sally.

Tillbaka till Viking Line.

© 2017 faktaomfartyg.