M/S LANDMARK.

Byggd 1971 av Ankerløkken Verft, Glommen A/S, Frederikstad, Norge.

Varvsnummer. 178.

Dimensioner. 105,34 x 15,22 x 3,90 m.

Brt/ Dwt. 499/ 1200.

Maskineri. Två 12-cyl, NOHAB-POLAR dieslar.

Effekt. 2869 kW.

Knop. 17,0.

Passagerare. 12.

Trailers. 30.

IMO. 7113739.

Systerfartyg. SAILORMARK. NANOMARK.

Levererades 18 september 1971 till M.S. "Landmark" Schiffahrtsges. Heyer K.G., Hamburg, Tyskland.

1971 09. Utchartrad till Karageorgios, Grekland. Insatt mellan Grekland - Italien.

1971 11 15 - 1971 11 26. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1971 12. Utchartrad till Avomeri Line Oy, Helsingfors, Finland. Insatt mellan Helsingfors - Stockholm.

1971 12 - 1972 02 19. Utchartrad till Prinzen Linie. Insatt mellan Hamburg - Harwich.

1972 03 14 - 1972 03 22. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1972 - 1972 09. Utchartrad till Karageorgios, Grekland. Insatt mellan Grekland - Italien.

1972 09. Utchartrad till Rederi AB Nordö, Malmö. Insatt mellan Esbjerg - Great Yarmouth.

1974 12. Omdöpt till RORO CIMBRIA. Redad av Tarbet Shipping Co. LTD, Gibraltar. (Chr. F. Ahrenkiel, Hamburg).

1975. Utchartrad till Seaspeed Ferries, Insatt mellan Dublin - Barry.

1977 02. Utchartrad till P&O Normandy Ferries. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1978 01 23. Utchartrad på tre veckor till Sealink UK Ltd., London. Insatt mellan Newhaven - Dieppe.

1978. Utchartrad till DFDS. Insatt mellan Marseille - Nordafrika.

1979 11 08 - 1981 11. Upplagd i Bremerhaven.

1981. Registrerad för RoRo Cimbria Schiff GmbH, Panama.

1981 11 10. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg för en resa mellan Zeebrügge - Hull.

1981 11. Utchartrad till Med Lines, Genua, Italien. Insatt mellan Genua - Tunis - Algeriet.

1983 04 06 - 1983 04 11. Utchartrad till Norfolk Line, Scheveningen, Holland. Insatt mellan Scheveningen - Yarmouth.

1983. Registrerad för Tarbet Co. Ltd., Panama.

1983. Upplagd i Le Havre.

1984 02 28. Ankom Svendborg för varvsöversyn.

1984 03 17. Ankom Nyborg. Utchartrad till Vognmandsruten A/S, Danmark.

1984 03 18 - 1984 07 28. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1984 08. Utchartrad till okänt rederi. Insatt i trafik på Medelhavet

1985 02. Såld till YNF 1914 ApS, Panama. Omdöpt till TRUCKER EXPRESS.

1985 03. Insatt för Vognmandsruten A/S, Danmark mellan Korsør - Nyborg.

1985 06 - 1985 08. Ombyggd med bogport i Faaborg.

1985 08 - 1985 11 03. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1985 11 03. Upplagd som reservfärja i Nyborg.

1986 03. Registrerad för YNF 1914 ApS, Köpenhamn, Danmark.

1986 03 19 - 1986 04 01. Insatt mellan Köpenhamn - Rønne.

1986 04 02 - 1986 05. Insatt mellan Korsør - Nyborg.

1986 05. Upplagd som reservfärja i Korsør.

1986 07. Registrerad för S.J.B Leasing, Köpenhamn.

1986 05. Upplagd i Korsør.

1988. Hemmahamn Nyborg.

1989. Registrerad för VR Shipping ApS, Nyborg, Danmark.

1989 02 06. Såld till Eurocar Shipping Inc., Nassau, Bahamas. Omdöpt till EUROSUN.

1994. Såld till ECO Lines, Alexandria, Egypten.

1995. Omdöpt till ENGY.

1998. Såld till Alim Motors S.A.E., Kairo, Egypten.

2002 01. Omdöpt till HIND.

2002 01. Såld till Al Raki Trading & Industry Co., Jeddah, Saudiarabien.

2002. Registrerad på Nuku Alofa, Tonga.

2004. Såld till Sarajevo Maritime, Wonsan, Nordkorea. Omdöpt till SARAJEVO.

2011 11 04. Struken ur registren.

M/S LANDMARK. 

M/S RORO CIMBRIA.

M/S TRUCKER EXPRESS.

Tillbaka till Karageorgios.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Avomeri Line.

Tillbaka till Prinzen Line.

Tillbaka till Rederi Ab Nordö.

Tillbaka till Normdandy Ferries.

Tillbaka till Sealink.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Norfolk Line.

Tillbaka till Vognmandsruten.

© 2017 faktaomfartyg.