S/S KUNG RING.

Byggd 1902 av William Lindbergs Verkstads och Varfs Ab. Stockholm.

Varvsnummer. 244.

Dimensioner. 19,84 x 5,01 x ? m.

Efter förlängning. 20,14 x 5,01 x 2,50 m.

Brt. 67.

Efter ombyggnad. 62.

Maskineri. En W Lindberg ångmaskin.

Effekt. 51 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Okänd diesel.

Effekt. ?.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. En B&W Alpha 403 VO diesel

Effekt. 169 kW.

Knop. 10,5.

Efter maskinbyte. En Scania D13 diesel.

Effekt. 294 kW.

Knop. 10,5

Passagerare. 150.

Efter ombyggnad. 100.

RN. 4057.

Levererades 1902 till Stockholms Ångslups AB, Stockholm.

1902. Insatt mellan Räntmästartrappan - Finnboda - Ryssviken - Wikdalen.

1912. Ombyggd.

1923. Ny styrhytt.

1952. motoriserad.

1952. Insatt mellan Stockholm - Vaxholm - Möja med artistnamnet MÖJA EXPRESSEN.

1970 06. Bogserar S/S SALTSJÖN för Strömmas räkning från Västerås till till Stockholm.

1970. Såld till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm.

1970 10. Under svetsningsarbeten börjar fartyget att brinna i förskeppet. Branden kunde släckas.

1970 12 14. Åter i trafik efter branden.

1971 11 06. Går på grund vid Stora Stensholmen. Dras flott senare och förs till varv för reparation.

1972. Nytt maskineri installeras vid Kummelnäs varv, Nacka.

1978. Såld till Firma Allt i Sjötjänst, Söderöra.

2006 09. Ombyggd vid Kummelnäs varv, Nacka.

2011 09 01. Såld till Allt i sjötjänst Ingemar Westerman Ab, Blidö.

2013 04 19. Sista dagen i trafik mellan Furusund - Söderöra.

2013 04 22. Såld till Rederi Ab Ballerina, Stockholm.

2013 - 2014. Ombyggd och får även nytt maskineri.

2014 01 22. Insatt för Sjövägen (SL Linje 80) mellan Nybroplan - Nacka Strand - Larsberg - Frihamnen.

M/S KUNG RING.

Ombord.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Rederi Ab Ballerina.

© 2014 faktaomfartyg.