M/S KRONPRINS OLAV.

Byggd 1937 av A/S Helsingørs Jernskips og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer 246.

Dimensioner. 99,76 x 13,89 x 8,41 m.

Brt/ Dwt. 3038/ 1200.

Maskineri. Två B&W 750-VF-90 dieslar.

Effekt. 4178 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 1047.

IMO. 5197004.

1936 08 14. Beställd.

1937 06 01. Kölsträckt.

1937 09 09. Sjösatt.

1937 12 12 - 1937 12 17. Provturer.

Levererades 17 december 1937 till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark.

1937 12 18. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1939 09 07. Upplagd i Köpenhamn.

1944 09. Den Tyska ockupations makten i Danmark ville ha fartyg ombyggt till lasarettsfartyg, men arbetet försenades på grund av att Danska arbetare fördröjde ombyggnaden hela tiden.

1944 11 24. Beslagtagen av Tyska Marinen i repressalie för att färjan STOREBÆLT hade lyckats fly till Sverige.

1944 12. Omdöpt till FRANKFURT och flyttades till Gotenhafen för ombyggnad till lasarettsfartyg.

1945 03 15. Insatt som lasarettsfartyg.

1945 04. Bogserad till Rendsburg.

1945 07 23. Återlämnad till DFDS. Omdöpt till KRONPRINS OLAV.

1945 09 11 - 1945 12 27. Uppsnyggad vid Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør.

1945 12 30. Avgick Köpenhamn mot Hull.

1946 01 02. Ankom Hull.

1946 01 16 - 1946 03 14. Utchartrad till Ministry of Defense, England för transporter mellan Hull - Cuxhaven.

1946 03 16. Ankom Köpenhamn.

1946 03 21 - 1946 06 08. Ombyggd vid Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør.

1946 06 15 - 1961. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo, förutom .

1946 07 26 - 1946 07 27. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus.

1946 08 02 - 1946 08 03. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus.

1946 12 23 - 1946 12 27. Insatt mellan Köpenhamn - Aarhus.

1950 02 20. Fick fartyget brand ombord på resa mellan Köpenhamn - Oslo. Passagerarna fick överge fartyget som blev upp plockade av Svenska Amerika Linjens STOCKHOLM. Bogserades sedan till Helsingør för inspektion.

1950 03 04. Avgick Helsingør mot Nakskov för reparation.

1950 03 06 - 1950 06 03. Reparerades i Nakskov.

1950 06 07. Åter i trafik.

1955 02 01 - 1955 02 07. Insatt mellan Köpenhamn - Aalborg.

1961. Under sommaren, Insatt mellan Frederikshavn - Oslo.

1963 012 14 - 1963 12 20. Utchartrad för en resa mellan Bergen - Malmö - Uddevalla - Bergen.

1962 - 1964. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1964 08 26 - 1964 09 09. Kryssning från Köpenhamn till London - Cobh - St Helier - Rouen - Amsterdam.

1964 09 10 - 1964 09 20. Kryssning från Köpenhamn till Stockholm - Leningrad - Helsingfors.

1965 04 08 - 1965 10 01. Insatt mellan Köpenhamn - Färöarna.

1966 06 04 -1966 09 16. Insatt mellan Köpenhamn - Färöarna.

1966 12 03 - 1966 12 09. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1966 12 09. Upplagd i Köpenhamn.

1967 10 20. Såld till Tragheti del Tirrena T.T. S.p.A, Cagliari, Italien.

1967 10 25. Omdöpt till CORSICA EXPRESS.

1967 11. Ombyggd i Genua, Italien med ny skorsten, större bil kapacitet, Akterport och sidoport installerades.

1967 12. Överförd till Corsica Line S.p.A. Cagliari, Italien. Insatt mellan Genua - Bastia.

1975. Såld till Liberia Navigazione Lauro S.a.S. Neapel, Italien. Omdöpt till EXPRESS FERRY ANGELINA LAURO.

1978. Omdöpt till CAPO FALCONARA.

1980. Såld till C&L Espressi, Neapel, Italien.

1980. Utchartrad till Hellenic Adriatic Line. Insatt mellan Brindisi - Patras

1981. Utchartrad till Turismar. Insatt mellan Brindisi - Patras.

1982. Såld till Navaltour Societá di Navigazione S.r.L, Messina, Italien.

1983. Insatt på trafik till Lipariska öarna.

198?. Upplagd i Messina.

1986. Såld till Deiulemar S.r.L. Neapel, Italien för upphuggning.

1986 12 04. Påbörjades upphuggningen av fartyget av Marnavi Cantieri Navale, Neapel, Italien.

M/S KRONPRINS OLAV.

M/S CORSICA EXPRESS.

M/S CAPO FALCONARA.

Tillbaka till DFDS.

© 2017 faktaomfartyg.