M/S KORPO.

Byggd 1957 av A, Ahlström Oy, Varkaus, Finland.

Varvsnummer. 752.

Dimensioner. 28,85 x 7,02 x 2,85 m.

Efter förlängning. 43,62 x 9,40 x 3,10 m.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 218/ 79/ 150.

Brt/ Nrt. 125/ 47.

Efter ombyggnad. GT/ NT. 256/ 89.

Maskineri. okänt märke.

Effekt. 138 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Detroit 71 V12 motorer.

Effekt. 504 kW.

Knop. 8,0.

Efter maskinbyte. Två Volvo Penta D16 MH motorer.

Effekt. 882 kW.

Knop. ?.

Passagerare. 190.

Bilar. 25.

KM RN. 16252.

Levererades 1957 till Tie- ja Vesirakennushallitus, (Finska Vägverket), Åbo, Finland.

1969. Ombyggd och förlängd vid Oy Laivateollisuus Ab, Åbo, Finland. 

1995. Såld till HK Service, Korpo, Finland. 

1995. Insatt i Finska Sjöfartsverkets trafik mellan Mossola - Dalen.

1999 06. Omdöpt till INIMO.

2001 12 28. Utchartrad till Kumlinge Skärgårdstrafik AB, Åland. Insatt mellan Kumlinge - Enklinge, Åland för Ålands Landskapsstyrelse.

2006 09. Såld till Malmqvist Sjö- & Allservice AB, Tynningö.

2006 12. Ankom Tynningö.

2007 02 08. Ankom Muskövarvet för ombyggnad av klaffarna. 

2007 06 25 - 2012 12 31. Omdöpt till LAGNÖ. Insatt mellan Tynningö - Norra Lagnö.

2013 01. Upplagd vid Malmqvist Båtvarv, Tynningö.

2017 12 07. Såld till Ab Göteborg-Styrsö Skärgårdstrafik, Göteborg.

2017 12. Bogserad av SOUND PROTECTOR från Stockholm mot Göteborg.

2017 12 13. Ankom Malmö i avvaktan på bättre väder.

2018 06 11. Omdöpt till SVEA.

2018 06. Ombyggd vid Kållandsö varv Ab, Lidköping med nytt maskineri.

2019 03. Nytt maskineri. 

M/S INIMO.

M/S LAGNÖ.

M/S SVEA.

Tillbaka till Finska Vägverket.

Tillbaka till Finska Sjöfartsverket.

Tillbaka till Styrsöbolaget.

© 2022 faktaomfartyg.