M/S KONG OLAV V.

Byggd 1968 av Cantieri Navali del Torrino e Riuniti S.P.A. Riva Trigoso, Genua, Italien.

Varvsnummer. 278.

Dimensioner. 124,95 x 19,28 x 5,22 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 7965/ 3912/ 1108.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. Brt. 8669/ 4441/ 1084.

Maskineri. Två B&W 1242-VT2BF-90 dieslar.

Effekt. 8952 kW.

Knop 21,0.

Passagerare. 952.

Efter ombyggnad. 1100.

Hyttplatser. 506.

Efter ombyggnad. 698.

Bilar. 100.

Efter ombyggnad. 121.

IMO. 6817716.

Systerfartyg. PRINSESSE MARGRETHE. AALBORGHUS. TREKRONER.

1965 12 30. Beställd.

1966 12 01. Kölsträckt.

1968 05 12. Sjösatt och utrustad i Genua.

Levererades 3 juni 1968 till Det Forenade Dampskibs-Selskab (DFDS) A/S, Köpenhamn, Danmark. Var meningen att fartyget skulle få namnet PRINSESSE MARGRETHE, men då Prinsessan var gravid så bytte man namn på nybygge 278 och 279.

1968 06 10. Döpt i Köpenhamn.

1968 06 18. Insatt mellan Köpenhamn - Oslo.

1971 05 04. Rederiet ändrar namn till DFDS A/S.

1971 12 19. Ombyggd vid Aalborgs Værft, Ålborg, Danmark.

1976 02 07. Ankommer Aalborgs Værft, Ålborg, Danmark för ombyggnad med bla ny utformning på skorsten och en ny påbyggnad akteröver.

1976 04. Åter i trafik

1983 12 10. Sista dagen i trafik, därefter upplagd.

1984 03 - 1984 03 20. En resa Köpenhamn - Mo i Rana - Åndalsnes - Trondheim - Bodö - Tromsö - Köpenhamn.

1984 05 15. Såld till Fujian Province Shipping Co ,Xiamen, Kina.

1984 05 23. Övertagen av dom nya ägarna vid varvet i Frederikshavn, Danmark. Omdöpt till NEW GULANGYU.

1984 05 26. Avgick Frederikshavn mot Hong Kong.

1984. Omdöpt till GULANGYU.

1988. Såld till Donalds Shipping Inc. Panama. Omdöpt till LEADER PRINCE.

1989. Såld till Strida Navigation S.A. Panama.

1992. Såld till Gatmore Enterprise, S.A, (Sovereign Super Shipping Co), Panam. Omdöpt till NEW ORIENT PRINCESS. Ombyggd till casinofartyg.

1993. Såld till Well direction Maritime Ltd, Panama.

1993 08 25. På kvällskryssning från Kowloon Bay så fick fartyget brand ombord. Besättningen och passagerarna fick överge fartyget och senare sattes fartyget vid Fat Tong Chau. Elden släcktes men hela akterskeppet var utbränt, så fartyget förklarades "Total constructive loss". 

1993. Bogserad mot Junk Bay.

1993 09 16. Satt till försäljning "as is, where is".

1994 05 12. Så bogserades vraket till okänd skrothamn, Kina. 

M/S KONG OLAV V.

M/S KONG OLAV V.

M/S GULANGYU.

M/S LEADER PRINCE.

M/S NEW ORIENT PRINCESS.

Tillbaka till DFDS.

© 2017 faktaomfartyg.