M/S KONG OLAV.

Byggd 1964 av Bergen Mekaniske Verksted, Bergen, Norge.

Varvsnummer. 433.

Dimensioner. 87,40 x 13,30 x 4,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2604/ 1345/ 650.

Maskineri. En B&W DM 742-VTBF-90 diesel.

Effekt. 3325 hk.

Knop. 17,5.

Passagerare. 186/ 510/ 700 (Internationell/ yttre respektive inre fart).

Hyttplatser. 220

IMO. 6401206.

1963 11 15. Sjösatt.

Levererades 11 april till Det Stavangerske D/S, Stavanger, Norge.

1964 05 11. Insatt i Hurtigrutens trafik Bergen - Kirkenes med mellanhamnar.

1978 04. Såld till Vesteraalens D/S, Stokmarknes, Norge.

1986 03. Renoverad.

1987 04 20. Gick fartyget på grund vid Rörvik.

1988 01. Fusionerades Vesteraalens D/S med Ofotens D/S och fartyget registrerades för Ofotens og Vesteraalens D/S, Narvik, Norge.

1994 07 31. Gick fartyget på grund vid Florö.

1997 04 29. Ankom Bergen på sin sista tur för Hurtigruten. Därefter upplagd till försäljning.

1997 07. Såld till Andaman Club Co, Ltd, Bangkok, Thailand. Satt under Honduras flagg, hemmahamn San Lorenzo.

1997 07 02. Avgick Bergen mot Burma där planen var att använda fartyget som hotell och casino fartyg utanför Similand Island, Burma. 

2018 06. Påbörjades upphuggningen av fartyget i Thailand.

M/S KONG OLAV.

Tillbaka till Hurtigruten.

© 2018 faktaomfartyg.