M/S KIRSTEN PIIL.

Byggd 1935 av Helsingørs Jernskibs og Maskinbyggeri, Helsingør, Danmark.

Varvsnummer. 222.

Dimensioner. 33,86 x 6,03 x 2,11 m.

Brt/ Nrt. 137/ 27.

Maskineri. En 4-cyl, Tuxham råoljemotor.

Effekt. 270 hk.

Knop. 12,0.

Efter maskinbyte. En B&W Alpha 405 FLO diesel.

Effekt. 235 kW.

Knop. 13,0.

Passagerare. 300.

 Efter omklassning. 150.

RN. 11155.

IMO. 8976956.

Systerfartyg. DEN LILLE HAVFRUE.

Levererades 1935 till A/S Dampskibsselskabet Øresund, Köpenhamn, Danmark.

1935. Insatt mellan Köpenhamn - Bellevue.

1938. Insatt på lustturer mellan Köpenhamn - Helsingborg.

1944. Såld till A/S Øresunds Kystfart, Köpenhamn.

1945. Såld till Danske Marineministeriet, Köpenhamn. Trafik som transportfartyg åt Danska marinen.

1947 10 22. Omdöpt till KONGEDYBET.

1957. Nytt maskineri installeras.

1969 12 18. Såld till AB Skandinaviska Fartygsagenturen, Göteborg.

1970. Såld till Rederi AB Stockholm - Fjärdlång, Stockholm. Omdöpt till TRANAN. Insatt på chartertrafik i Stockholm, bland annat gjorde man populära utflykter till ytterskärgården med torskpilkare. Med hjälp av ekolod spårade man upp småfiskstim och hoppades på att de glupska torskar fanns under dessa stim.

1988. Under sommaren, uthyrd till okänt företag i Luleå, för att vara "läktare" under VM seglingarna där.

1998. Såld till Ängsholmen Rederi AB, Solna. Chartertrafik i Stockholms skärgård och Mälaren.

2000 08 12. Utchartrad till till Djurgårdens IFs supporterklubb för en resa till Enköping. När man passerar under Västerbron så släpper två-tre personer ner tre stycken femlitershinkar med orange färg som träffar båten. Ingen person skadas, men de flesta får färgstänk på sig. Framme vid Enköping vid inloppet till ån vid Haga slott så stoppar huvudmaskin och båten driver rätt in i vassen. Man tar sig loss för egen maskin efter ett tag.

2004 05 08. Utchartrad till Klubb Maritim för årsmötesresa runt Stockholm, avgick från Skeppsbron via Hammarbykanalen till Söder Mälarstrand.

M/S KIRSTEN PIIL.

M/S TRANAN.

Tillbaka till Öresundsbolaget.

Tillbaka till Ängsholmen rederi Ab.

© 2021 faktaomfartyg.