M/S KARE.

Byggd 1955 Orenstein-Koppel & Lübecker Maschinenbau Ag, Lübeck. 

Varvsnummer. 503.

Dimensioner. 66,26 x 9,90 x 3,66 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 499/ 222/ 755.

Maskineri. En 8-cyl, Alpha diesel. 

Effekt. 950 hk.

Knop. 11,5.

RN. 9573.

IMO. 5182073.

Systerfartyg. FREY. TOR. NORE.

1955 02 26. Sjösatt. 

Levererades 14 maj 1955 till Rederi Ab Saturnus, Stockholm. 

1956 04 24. Sjönk fartyget i Schelde mynningen efter en kollision med det holländska fartyget DONGEDIJK i tät tjock dimma.

1956 07 17. Bärgades fartyget och fördes in till Antwerpen.

1957 02 27 - 1957 03 03. Bogserad från Antwerpen mot Helsingborgs Varv för reparation.

1957 08 31. Återlevererad. 

1964 12 11. Såld till Stockholms Rederi Ab Svea, Stockholm. 

1965 01 07. Såld till Lars Rej Johansen, Oslo, Norge. 

1957 01 12. Avgick Pireus omdöpt till JOREEFER.

1968 12 05. Grundstötte fartyget vid Grindstone, Magdalan Island, Kanada. 

1968 12. Kom fartyget loss från grundet med stora skador på botten. Bogserades till Halifax. 

1969 02. Såld till Karlsen Shipping Co, Ltd, Halifax, Kanada.

1970 05 07. Bogserad från Halifax till Aalesund, Norge för att repareras vid varvet i Hjørungavaag.

1971 02 22. Återlevererad efter reparation. Registrerad för Martin Karlsen A/S, Ålesund. Omdöpt till POLAR REEFER.

1975 08. Såld till Mr Khodr Adel El-Hoss, Beirut, Libanon. Omdöpt till YOUSSEF.

1978 01. Såld till Hay Saleh Fatha, Doha, Qatar. Omdöpt till YOUSIF.

1983. Såld till Gulf Foodstuffs Ref & Trading Co, Doha, Qatar.

1989. Registrerad för Al-Misnad Bin Saad, Doha, Qatar.

1990. Såld till Misnad Bin Saad Al-Misnaad, Doha, Qatar.Omdöpt till AL-YOUSIF I.

2000 09 11. Ankom S.S Enterprise, Gadani Beach, Pakistan för upphuggning.

M/S KARE.

Tillbaka till Rederi Ab Saturnus.

Tillbaka till Rederi Ab Svea.

© 2014 faktaomfartyg.