M/S KAPRIFOL.

Byggd 1977 av Ab Lödöse Varv, Lödöse.

Varvsnummer. 169.

Dimensioner. 162,11 x 18,01 x 6,60 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 11591/ 3556/ 8538.

Maskineri. Två Zgoda-Sulzer 8 ZL40/48 dieslar.

Effekt. 7650 kW.

Knop 17,2.

Passagerare. 12.

Efter ombyggnad. 316.

Hyttplaster. 12.

Hyttplatser. 316.

Lastmeter. 1589.

IMO. 7504524.

Systerfartyg. LINNÉ. VALLMO.

1976 10 14. Kölsträckt.

1977 02 15. Sjösattes akterskeppet.

1977 05 11. Sjösattes förskeppet.

Levererades 15 november 1977 till AB Lilla Edet Virkes Export, Lilla Edet (OT-Rederiet Skärhamn).

1977 11. Insatt i Roto Lines trafik mellan Felixstowe - Wallhamn - Oslo - Gent.

1977 12. Utchartrad till OT Africa Line. Insatt mellan Felixstowe - Lagos.

1979. Registrerad för Bröderna Johansson & Co. K/B, Skärhamn.

1980 08. Såld till Partrederiet för Kaprifol/ Rotoline Ab Wallham.

1982. Går OT-Rederiet i konkurs. Konkurs förvaltaren driver fartyget vidare i trafik.

1982. Utchartrad till Brittiska Förvarsministeriet för insatts i Falkland.

1982. Dock fick fartyget maskinhaveri, och uppdraget övertogs av LINNÉ.

1983 02. Upplagd i Rotterdam.

1983. Utchartrad till Cobelfret, Antwerpen. Insatt mellan Antwerpen - Zeebrügge - Immingham - Harwich.

1984 10 24. Upplagd i Göteborg.

1985 09. Såld till Kaprifol Shipping SA, Panama.

1986 01. Utchartrad till Cobelfret, Antwerpen. Insatt mellan Antwerpen - Harwich.

1986 09 15. Utchartrad till Trailship. Insatt mellan Plymouth - Bilbao.

1987 01 14. Avgick Falmouth - Esbjerg.

1987 09. Insatt mellan Göteborg - Immingham.

1988 10. Såld till Dannebrog Rederi A/S, Köpenhamn, Danmark, Omdöpt till NAESBORG.

1988. Utchartrad till Olau Line (U.K.) Ltd., Sherness. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1989 02 05 - 1989 02 16. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrugge - Hull.

1989 03. Utchartrad till Tor Line AB, Göteborg. Insatt mellan Göteborg -Gent, Helsingborg - Immingham - Harwich - Göteborg.

1989. Utchartrad till Cobelfret, Antwerpen, Belgien. Insatt mellan Zeebrugge - Purfleet.

1990 01 15 - 1990 01 23. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1990 01 23 - 1990 02 01. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Zeebrugge - Hull.

1990 03. Utchartrad till DFDS A/S, Köpenhamn, Danmark. Omdöpt till DANA CORONA.

1991 05. Omdöpt till NAESBORG.

1991. Utchartrad till Cobelfret, Antwerpen. Insatt mellan Belgien - Storbritannien

1993. Såld till Apostlolos K Ventouris Shipping Co, Pireus, Grekland. Omdöpt till ATTIKA (Registrerad på Cypern med Limassol som hemmahamn).

1993. Insatt mellan Brindisi - Patras.

1994. Ombyggd till kombinerat passager och fraktfärja.

1994. Insatt mellan Brindisi - Patras.

1995 04. Utchartrad till Eurolink Ferries, Sherness, England. Överförd till Reyland Carriers S.A. Nassau, Bahamas. Omdöpt till EUROMAGIQUE.

1995 04 16. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1995 06 17. Utanför Vlissingen får fartyget brand i maskinrummet. Bogserad till Vlissingen-Oost för reparation.

1995 07 11. Åter i trafik.

1996 12 01. Läggs trafiken ner och chartern övertas av Jacobs Holding.

1997 04. Utchartrad till ISNASA, Spanien. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

1998. Går ISNASA i konkurs. Upplagd i Algeciras, Spanien.

1998 11. Avgår Algeciras mot Pireus.

1998 11 14. Får brand i maskinrummet ungefär 60 sjömil söder om Pireus.

1998 11 15. Bogseras in till Pireus. Upplagd.

1999 06 - 1999 08. Insatt för A. K. Ventouris mellan Igoumenitsa - Bari.

1999 08 19. Upplagd i Pireus.

2003 06. Såld till upphuggning i Alang, Indien. Omdöpt till MAGI.

2003 06 25. Ankom Alang, Indien.

M/S KAPRIFOL.

M/S NAESBORG.

M/S DANA CORONA.

M/S ATTIKA.

 

M/S EUROMAGIQUE.

Tillbaka till OT rederiet.

Tillbaka till Cobelfret.

Tillbaka till Olau Line.

Tillbaka till North Sea Ferries.

Tillbaka till Tor Line.

Tillbaka till DFDS.

Tillbaka till Eurolink.

© 2014 faktaomfartyg.