HMS K-417.

Byggd 1944 av A & J Inglis, Glasgow, Skottland.

Varvsnummer. 1226.

Dimensioner. 91,96 x 11,19 x 3,35 m.

Brt/ Nrt. 1441 / 477.

Maskineri. Fyra C.A, Parsons ångturbiner.

Effekt. 4849 kW.

Knop 20,0.

Efter ombyggnad. Passagerare. 650.

Efter ombyggnad. Bilar. 40.

IMO. 5114478.

1944 01 28. Sjösatt.

Levererades 11 april 1944 till Brittiska Flottan som en fregatt av River-klass med betäckningen K-417.

1949. Såld till Townsend Bros. Ferries Ltd, Dover, England. Omdöpt till HALLADALE.

1949. Ombyggd vid Rushbrooke Werft von Cork Dockyard Co passagerarfartyg.

1950 04 06. Insatt mellan Dover - Calais.

1950 04 10. Gick fartyget på grund utanför Dover.

1950 05 19. Åter i trafik efter reparation i Cardiff.

1961 11 05. Sista dagen i trafik för Townsend Car Ferries.

1962 01 04. Såld till Laivanisännistöyhtiö W. Rostedt (Uuno Heinonen), Åbo, Finland. Omdöpt till NORDEN.

1962. Ombyggd vid Rosteds Latokari Oy's reparations varv.

1962 06. Omdöpt till TURIST EXPRESSEN.

1962 06 - 1962 08. Insatt mellan Åbo - Stockholm. Rederiet leddes av Uuno Heinonen. Fartyget var snabbt, med 22 knops hastighet gjorde den rutten på 9,5 timmar. Som befälhavare hade värvats sjökapten Gunnar Ekström.

TURIST EXPRESSEN som tidigare trafikerat i Engelska kanalen såg ännu ut som ett "krigsfartyg", fast den hade passagerarutrymmen på tre däck, längst nere en "lustig" grillrestaurang som den då kallades, på mellandäck en rymlig restaurang och på överdäcket bekväma turistfåtöljer samt en bar med en butik. Det var meningen att fartyget skulle göra tre turer mellan Åbo - Stockholm i veckan. I Åbo lade fartyget i land nära gamla tullstationen vid kanalnäset och i Stockholm vid Nybrokajen nära stationen. En enkelbiljett kostade 2200.- mk, tur och returbiljett kostade 4000,- mk och bilen kostade från 2000,- mk uppåt.

Fartyget hann vara i drift några veckor då dess trafik hindrades af Finska Sjömansunionen. Tvåhundra passagerare väntade i onödan på färjans avgång i Åbo. Fartyget, som var ombyggd 1949 till ett passagerarfartyg från ett krigsfartyg eller en fregatt av River-klass, var nog tämligen väl ombyggd men besättningens hytter var enligt FSU i dåligt skick. De läckte till och med vatten. Rederiet beräknade att reparationerna skulle gå på några dagar. Den ångande snabbtrafiken slutade i dessa vatten redan på hösten 1962 då fartyget såldes till Venezuela. Enbart dagsturer och en standard som var sämre än hos konkurrenterna befrämjade inte projektet vidare.

1962 11. Såld till Ferryboats of Porloma, Venezuela. Omdöpt till FERRYMAR III.

1962. Insatt i trafik till Margarita öarna, Venezuela.

1987. Upphuggen i Aruba, Holländska Antillerna.

HMS K 417.

T/S HALLADALE.

T/S NORDEN.

T/S TURIST EXPRESSEN.

T/S FERRYMAR III.  

Tillbaka till Townsend.

2014 faktaomfartyg.