M/S J.J. SISTER.

Byggd 1975 av Union Naval de Levante S.A. Valencia, Spanien.

Varvsnummer 127.

Dimensioner. 140,82 x 22,51 x 6,42 m.

Brt/ Dwt. 9120/ 2577.

Maskineri. Fyra MAN-Bazan V6V40/45 dieslar

Effekt. 19993 kW.

Knop. 22,0.

Passagerare. 1080.

Hyttplatser. 747.

Bilar. 250.

IMO. 7363865.

Systerfartyg. MANUEL SOTO.

1971 09 20. Beställd.

1974 05 18. Sjösatt.

1975 09 13. Teknisk provtur.

Levererades 13 september 1975 till Cia Trasmediterranea, Las Palmas De Gran Canaria, Spanien.

1975 09 15. Ankom Palma de Mallorca.

1975 09. Insatt mellan Barcelona - Kanarieöarna.

1975 10 02. Insatt mellan Barcelona/ Cadiz - Kanarieöarna.

1985 09 26. Inom ramen för programmet "adventure 92" och med projektnamnet "Guanahani", utchartrad för studieresa till Mellan Amerika. Avgick La Rabida via Las Palmas - Santa Cruz de Tenerife - San Salvador - Havanna - Puerto Plata - Santo Domingo till Cadiz.

1985 11 01. Insatt mellan Genua - Palma De Mallorca - Malaga - Cadiz - Kanarieöarna.

1986 05. Insatt mellan Cadiz - Kanarieöarna.

1988 09 17 - 1988 10 14. Inom ramen för programmet "adventure 92" och med projektnamnet "Guanahani", utchartrad för studieresa till Mellan Amerika. Avgick Cadiz via Huelva - Las Palmas - Santa Cruz de Tenerife - San Juan - Puerto Rico - La Romana - Havanna - San Salvador - Lissabon - Cadiz.

1989 09 17 - 1989 10 19. Inom ramen för programmet "adventure 92" och med projektnamnet "Guanahani", utchartrad för studieresa till Mellan Amerika. Avgick Cadiz - Santa Cruz de Tenerife - San Sebastian de la Gomera - San Vicente - Boca Grande - Ciudad Guyana - Cumana - Guaraguali - Santo Domingo - Funchal - Huelva - Cadiz.

1990 09 14 - 1990 10 22. Inom ramen för programmet "adventure 92" och med projektnamnet "Guanahani", utchartrad för studieresa till Mellan Amerika. Avgick Cadiz via Huelva - Progreso - Calica - Puerto Limon - Cristobal - Balboa - Cartagena Des Indias - Mayaguez - San Juan - Puerto Rico - Funchal - Cadiz.

1990 012. Utchartrad till Spanska försvarsmakten för transport av Franskt stridsmatrial till Persika viken.

1990 12 27. Avgick Cadiz via Barcelona mot Toulon.

1991 01 04. Passerade Suez kanalen.

1991 01 07. Ankom Yanbu Al Bahr.

1991 01 16. Avgick mot Cadiz.

1991 09 16 - 1991 10 27. Inom ramen för programmet "adventure 92" och med projektnamnet "Guanahani", utchartrad för studieresa till Sydamerika. Avgick Cadiz - Huelva - Santo Domingo - Los Roques - La Guira - Bocas del Orinoco - Ciudad Guayana - Santana - Rio De Janeiro - Santarem - Manaus - Anaul - Rio Tapajos - Belem - Las Palmas - Cadiz.

1993 04 21. Registrerad för Argencia Schembri SA, Madeira.

1993. På sommaren, besökte fartyget Stockholm.

1993 07. Tre kryssningar mellan Alicante - Valencia - Lissabon - Tanger - Villagarcia de Arosa - Alicante.

1993 08 31. Inom ramen för programmet "adventure 92" och med projektnamnet "Guanahani", utchartrad för studieresa till Mellan Amerika. Avgick La Corona via Vigo - Lissabon - Pointe a Pitre - San Juan - Puerto Rico - Santo Domingo - Guanaha - Puerto Cortes - La Corona.

1993 12 30. Utchartrad till Corona Line.

1994 02 01. Omdöpt till BALANGA SISTER. Satt under Panama flagg.

1994 02. Insatt mellan Karlskrona - Gdynia. Många problem var det innan färjan fick sättas in i trafik eftersom det Svenska Sjöfartsverket underkände mycket på fartyget som skulle enligt klassningen vara godkänt.

1994 02 28. Trafiken kom igång efter alla fel hade åtgärdats.

1995 03. Corona Line går i konkurs. Fartyget återtages av uthyraren

1995 03. Omdöpt till J.J. SISTER

1993 03. Upplagd i Barcelona.

1995 - 1995 10 02. Utchartrad till Topas Maritime Lines, Insatt mellan Italien - Grekland - Turkiet under sommaren.

1996 02 29. Överförd till Spansk flagg, hemmahamn Almeria.

1996 04. Insatt mellan Malaga - Melilla - Almeria.

1997 02 23. Såld till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien (Moby Line). Satt under Portugisisk flagg, hemmahamn Madeira. Omdöpt till MOBY MAGIC.

1997 05. Insatt mellan Genua - Bastia.

1998. Överförd till det Italienska Skeppsregistret, Hemmahamn Olbia.

1998. Insatt mellan Livorno - Olbia.

2001. Registrerad för Moby Lines S.r.l., Cagliari, Italien.

2003 09 11. På resa från Olbia till Livorno gick fartyget på ett undervattensrev och började ta in vatten i maskinrummet. Samtliga passagerare och besättningsmän evakuerades, drogs in till Olbia och fick styrbords slagsida.

2003 09 27. Bogserad till Neapel, där fartyget läggs upp.

2005 10 23. Bogserad från Cagliari till Genua.

2005 12. Såld till Turkiska upphuggare.

2005 12 14. Bogserad från Genua mot Aliaga, Turkiet.

2005 12 29. Kördes upp på stranden i Aliaga, Turkiet.

M/S J.J. SISTER.

M/S BALANGA SISTER.

M/S J.J. SISTER.

M/S MOBY MAGIC.

Extrabilder.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Corona Line.

Tillbaka till Moby Lines.

© 2021 faktaomfartyg.