HSC JETLINER.

Byggd 1996 av Mjellem & Karlsen, Bergen, Norge.

Varvsnummer 158.

Dimensioner. 95,00 x 17,40 x 3,65 m.

GT/ DWT. 4675/ 500.

Maskineri. Fyra MTU 20V 1163 TB73L dieslar.

Effekt. 22065 kW.

Knop 35,00.

Passagerare. 600.

Bilar. 160.

IMO. 9117454.

Systerfartyg. KATTEGAT.

Sjösatt som DJURSLAND.

Levererades i juni 1996 till Norwegian Fast Ferries A/S, Nassau, Bahamas. (Mjellem & Karlsen, Bergen, Norge). Skulle sättas i trafik Grenaa-Hundested Linjen mellan Grenå - Hundested. Men då rederiet gick i konkurs så tog varvet över fartyget och registrerade det på eget rederi.

1996 06. Utchartrad på bare-boatchartrer till P&O European Ferries, Felixstowe, England. Hade även förköpsrätt på fartyget.

1996 06 10. Insatt mellan Larne - Cairnryan.

1996 10 11. Kolliderade med hamnen i Cairnryan och gick till Cammel Laird, Birkenhead för reparation.

1996 10 26. Åter i trafik.

1996 11 28. Fick problem med maskineriet.

1998. Insatt för P&O Irish Ferries mellan Larne - Cairnryan.

2000 04 20. Sista dagen i trafik mellan Larne - Cairnryan.

2000 04. P&O European Ferries utnyttjar inte förköpsrätten på fartyget utan fartyget återlämnas till varvet som lägger upp det i Bergen, Norge.

2001 03. Utchartrad på bareboat-charter på 11 år till PT Pelni, Jakarta, Indonesien.

2001 03 16. Avgick Bergen mot Indonesien.

2001 05 16. Insatt mellan Semarang - Pontianak - Tanjung.

2002 02 25. Överförd till Indonesisk flagg, hemmahamn Jakarta.

2005 10 24. Registrerad ägare, Pelni, Jakarta, Indonesien.

2009. Såld till Sri Lanka Navy. Därefter struken ur registren.

HSC JETLINER.

Översiktsritning.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till P&O Irish Ferries.

© 2014 faktaomfartyg.