S/S JELØ.

Byggd 1907 av Akers Mekaniske Verksted, Kristiania, Norge.

Varvsnummer. 253.

Dimensioner. 60,25 x 8,65 x 4,29 m.

Efter ombyggnad. 62,79 x 8,63 x 4,10 m.

Brt/ Dwt. 654/ 875.

Efter ombyggnad. Brt/ Nt/ Dwt. 683/ 400/ 1150.

Maskineri. En trippelångmaskin.

Effekt. 92 nhk.

Knop. 10,0.

Efter maskinbyte. En 8-cyl, NE 64 diesel.

Effekt. 537 kW.

Knop. 8,0.

RN. 8451.

IMO. 5058832.

1907 06 12. Sjösatt.

Levererades i juli 1907 till AS Nordsjøen (R M Peterson & Partners), Larvik, Norge.

1910. Rederiet flyttar verksamheten till Kristiania (Oslo).

1917. Såld till AS Nordsjøen, Oslo, Norge. (R P Peterson, A Fladmark).

1923 07. Såld till AS Jelølinjen (Fred Olsen & Co), Norge.

1925 05. Såld till AS Det Stavangerske Dampskibsselskapet, Stavanger, Norge. Omdöpt till ULSNES.

1925. Insatt på linjen Trondheim - Stettin - Lübeck.

1940 04 09. Vid den tyska ockupationen av Norge ligger fartyget i Malmö. Det rekvireras av Statens Trafikkommision. Sveabolaget blir tilldelad fartyget som ersättning för egna förlorade fartyg mot ersättning.

1945 05. Återlämnad till AS DSD, Stavanger, Norge. Insatt på Hurtigruten Stavanger - Sandnes - Oslo.

1946. Insatt på sin tidigare trad på Baltikum.

1952 10. Såld till Mustafa ve Ahmed ve Vehbi Aldikacti Vapurculuk Kollektif Sirketi, Istanbul, Turkiet. Ombyggd till motorfartyg. Omdöpt till CALTI.

1959. Såld till Saban Kasaroglu, Mehmet Kasar ve Ortaklari, Istanbul, Turkiet. 

1960. Såld till Mehmet Ali Gerzeli, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till GERZE.

1963. Såld till Mehmet Kaptanoglu, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till MEHMET KAPTANOGLU.

1964. Genomgick en omfattande ombyggnad där man byte ut ångmaskineriet till en diesel.

1976. Såld till Mehmet Kaptanoglu Denizcilik ve TAS, Istanbul, Turkiet.

1995. Såld till Onal Denizcilik ve TAS, Istanbul, Turkiet.

1999. Såld till Mustafa Duman Semnur, Istanbul, Turkiet. Omdöpt till KADER 5.

S/S ULSNES.

Tillbaka till Rederi AB Svea.

© 2013 faktaomfartyg.