T/S INFANTE DOM HENRIQUE.

Byggd 1961 av Cockerill-Ougrée, Hoboken, Antwerpen, Belgien.

Varvsnummer. 814.

Dimensioner. 195,59 x 24,50 x 8,30 m.

Brt/ Dwt. 23306/ 11358.

Efter ombyggnad. Brt. 16063.

Maskineri. Två HP & LP ångturbiner.

Effekt. 16180 kW.

Knop. 21,0.

Passagerare. 1018.

Efter ombyggnad. 660.

Efter ombyggnad. 734.

Hyttplatser. 1018.

Efter ombyggnad. 660.

Efter ombyggnad. 734.

IMO. 5160805.

1960 04 29. Sjösatt.

Levererades i september 1961 till Cia. Colonial de Navegaçeo, Lissabon, Portugal.

1961 09. Insatt mellan Lissabon - Beira.

1974. Såld till Cia. Portuguesa de Transportes Maritimos, Lissabon, Portugal.

1976 01 03. Upplagd i Lissabon.

1977 11 25. Såld till Gabinete da Area de Sines. Upplagd som hotellfartyg i Sines. 

1986 11 05. Såld till Star Sea, Panama. Ombyggd i Pireus. 

1988 11. Såld till Transworld Cruises, Panama. Omdöpt till VASCO DA GAMA. Insatt för Neckermann Seereisen.

1988 12 04. Fick fartyget maskinrumsbrand i Lissabon. Bogserad till Bremerhaven för reparation.

1989 06 04. Efter avgång på en nordlig kryssning, så fick fartyget återvända till Bremerhaven får reparation av ångturbinerna.

1988 12 22. Kolliderade i Genua med fraktfartyget ISLA BALTRA. Efter detta så bröts charter kontraktet med Neckermann Seereisen

1989 06 05. Såld till Arcalia Shipping Co, Panama. Utchartrad till Ambassador Cruises för Medelhavskryssningar.

1991. Utchartrad på fem år till Seawind Cruise Line, Grekland.

1991 08 04. Första Karibien kryssningen.

1995. Såld till Seawind Cruise Line, Panama. Omdöpt till SEAWIND CROWN.

1999. Såld till Premier Cruises, Panama.

2000 04. Utchartrad till Pullmantur, för Medelhavskryssningar.

2000 09. Vart fartyget arresterat i Barcelona och 700 passagerare fick kliva av och man glömde bort besättningen att dom skulle ha betalt.

2003 12. Såld till Premier Operations Ltd, Batumi, Georgien. Omdöpt till BARCELONA.

2003 12 28. Avgick Barcelona.

2004 02. Ankom Pan Yu Werft bei, Guangzhou, Kina för upphuggning.

S/S VASCO DA GAMA.

S/S SEAWIND CROWN.

Tillbaka till Pullmantur.

© 2021 faktaomfartyg.