S/S ILMATAR.

Byggd 1929 av A/S Burmeister & Wain maskin og Skibsbyggeri, Köpenhamn, Danmark.

Varvsnummer. 562.

Dimensioner. 86,35 x 12,69 x 5,60 m.

Brt/Nrt/ Dwt. 2364/ 1208/ 1550.

Maskineri. En 3-cyl, B&W ångmaskin.

Effekt. 2190 hk.

Knop. 13,5.

Passagerare. 150.

Hyttplatser. 150.

IMO. 5606921.

1929 02 16. Sjösatt.

Levererades 25 maj 1929 till Finska Ångfartygs AB, Helsingfors, Finland.

1929 06 08. Jungfrutur Lübeck - Helsingfors.

1929. Insatt på linjerna mellan Helsingfors - Reval - Stettin och Helsingfors - Lübeck.

1931 05 01. Flyttad till linjen Helsingfors - Hangö - Köpenhamn - Hull, som ersättare för den sjunkna OBERON.

1939 09 14. Lämnade Helsingfors efter att andra världskriget brutit ut, gick till Mäntylouto.

1939 11 08. Flyttad till Rauma där hon fungerade som FÅA tillfälliga huvudkontor.

1939 12. När bombningarna över Rauma intensifierades i slutet av månaden flyttades fartyget till Gävle.

1945 01 08. Överlämnad som krigsskadestånd till Sovjetunionen. Omdöpt till EMBA.

1945. Omdöpt till PENNANT 1, ombyggd till depåfartyg för den sovjetiska östersjöflottan.

1963. Upphuggen i Sovjetunionen. 

S/S ILMATAR.

Tillbaka till F.Å.A.

© 2020 faktaomfartyg.