M/S IBN BATTOUTA 2.

Byggd 1993 av Astilleros Espanoles H J Barreras yard, Vigo, Spanien.

Varvsnummer. 1543.

Dimensioner. 116,00 x 18,90 x 5,00 m.

GT/ NT/ DWT. 9487/ 2846/ 2100.

Maskineri. Två Bazan MAN B&W 8BL40/54A dieslar.

Effekt. 7000 kW.

Knop. 18,5.

Passagerare. 1300.

Hyttplatser. 0.

Bilar. 283.

Lastmeter. 450.

IMO. 9021485.

Levererades i april 1993 till Lignes Maritimes du Detroit, Tanger, (LIMADET) Marocko.

1993. Insatt mellan Tanger - Algeciras.

1998 07. Såld till Cia Trasmediterranea, Madrid, Spanien. Omdöpt till CIUDAD DE TANGER.

1998 07. Registrerad för Agencia Schembri S.A., Las de Gran Canaria, Spanien.

1998 07. Insatt mellan Algeciras - Tanger.

2000 07 16. På resa från Tanger mot Algeciras kolliderade fartyget med M/S CIUDAD DE CEUTA. Fartyget fick stora skador och bogserades in till Algeciras.

2000 07 17. Ankom San Fernando Shipyard, Cadiz för reparation.

2001 11. Åter i trafik.

2002 03. Omdöpt till ISLA DE LA GOMERA.

2002 03. Insatt mellan Los Christianos - La Gomera, samt mellan Los Christianos - El Hierro.

2004 04. Såld till Jadrolinija, Rijeka, Kroatien.

2004 05 31. Sista dagen i trafik mellan Los Christianos - La Gomera, samt mellan Los Christianos - El Hierro.

2004 06. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till ZADAR.

2004 06. Insatt mellan Zadar - Ancona.

2006 01. Insatt mellan Rijeka - Dubrovnik - Bari.

2006 03 18. Insatt mellan Zadar - Ancona.

M/S IBN BATTOUTA 2.

M/S CIUDAD DE TANGER.

M/S ISLA DE LA GOMERA.

M/S ZADAR.

Ombord.

Tillbaka till Limadet.

Tillbaka till Trasmediterranea.

Tillbaka till Jadrolinija.

© 2021 faktaomfartyg.