S/S HUGO.

Byggd 1887 av Göteborgs Mekaniska Verkstad (Götaverken), Göteborg.

Varvsnummer. 235.

Dimensioner. 37,14 x 6,68 x 3,20 m.

Efter ombyggnad. 43,? x 6,68 x 3,20 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 261/ 170/ 330.

Efter ombyggnad. ?.

Maskineri. Ångmaskin.

Effekt. 120 hk.

Knop. ?.

RN. 2032.

Levererades 1887 till Svante Åman, Göteborg.

1899. Såld till Ångfartygs AB Trio (C L Larsson), Göteborg. Insatt på kustfart.

1916. Ångf AB Trio likvideras. 

1916. Såld till C G Grönstedt, Norrtälje. Omdöpt till KLAS.

1918. Såld till Göteborg-Kristinehamns Rederi AB, Göteborg.

1922. Såld till Gideon Lundahl, Göteborg. Fartyget förbyggdes. Insatt på kustfart mellan Göteborg - Stockholm. Gick för Falleniuslinjen.

1926. Kolliderade med motorskonaren KOMET ifrån Slite.

1930. Förlängs sex meter och byggs om till tankfartyg på Kalmar Varv.

1933 02 02. I hård storm sprang fartyget läck och drev på grundet Kagaboen vid Träslövs fiskeläge. Besättningen räddades dagen efter av livräddningsbåten HJÄLPAREN. Två personer fick tas till sjukhus. Fartyget bärgades efter en tid. Nästan samtliga bottenplåtar fick bytas ut.

1937. Såld till Reuters Handels AB, Göteborg. Omdöpt till B.T. V.

1940 12 31. Gick på grund på Batteribanken utanför Hudiksvall.

1944 05 13. Vid lastning av olja i Stettin flygbombas hamnen av amerikanska bomplan vid flera tillfällen. Vid den tredje anfallsvågen träffas B.T. V av en bomb i akterskeppet, två andra bomber kreverar intill skrovet. Fartyget sjunker omgående. Fyra personer som befann sig på akterskeppet omkom.

Fotnot. Ångf AB Trio kall inte förväxlas med det år 1927 bildade rederiet med samma namn, Rederi AB Trio. Det bolaget grundades av L Jeansson i Kalmar.

S/S B.T. V.

Tillbaka till Reuter.

© 2016 faktaomfartyg.