M/S HJELMAREN.

Byggd 1922 av Ab Götaverken, Göteborg.

Varvsnummer. 374.

Dimensioner. 95,22 x 13,20 x 5,74 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2467/ 1186/ 4660.

Maskineri. En 6-cyl, Ab Altas diesel.

Effekt. 1650 hk.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. 6-cyl, Eriksbergs diesel.

Effekt. 1700 hk.

Knop. ?.

RN. 6869.

IDno. 3006869.

Systerfartyg. KOLSNAREN.

1917 08 13. Beställd.

Levererades 27 oktober 1922 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1924 03. På resa mellan New York - Göteborg, så fick man fel på styrmaskineriet.

1942 05 09. Såld till Rederi Ab Soya, Stockholm.

1943 01 19. Såld till Rederi Ab Rio (B Lenberg), Kungsbacka.

1944 10. Omdöpt till BRASILIA.

1944 12 15. Strandade fartyget i San Pedro de Macori.

1944 12 31. Drogs fartyget flott, men hade fått svåra skador, låg kvar till slutet av kriget.

1945. Bogserades till Oskarshamns varv för reparation, samt maskinbyte (Motorn kom från Svenska Lloyds CAMELIA).

1946 01 31. Begärdes fartyget i kvarstad.

1946 06. Hävdes kvarstaden, då Rederi Ab Rio hade gått i likvidation, men hade gjort ett avtal om försäljning av fartyget till ett Norskt rederi.

1947 06 19. Övertagen av A/S Braganza (L G Braathen), Oslo, Norge.

1947 10. Såld till Alf Mortensen, Oslo, Norge. Omdöpt till INGER MARIE.

1951 12. Anhöll Rederi Ab Bris (John Larsson), Stockholm att få inköpa fartyget, men det vart inget av den affären.

1954. Såld till Botvid Ohlsson, Oslo, norge (Registrerad för Skibs A/S Cargo). Omdöpt till FRIGG.

1956 07. Såld till Johs Presthus, Bergen, Norge. Omdöpt till ANNA PRESTHUS.

1961 12. Övertagen av Otto Hestness Rederi, Bergen, Norge. Omdöpt till MARIKO.

1967 02. Såld till West Sea Corp, S.A. Panama.

1967 03 18. Avgick Hongkong, omdöpt till CORAL SEA.

1967 12. Såld till Peseta Shipping Corp, S.A. Panama.

1968 06. Omdöpt till CRAIGFLOWER.

1969 03. Såld till Verna Navigation Co, S.A. Panama. Omdöpt till PANDAS.

1969 07. Såld till Fuji Marden & Co, Ltd, Hong Kong för upphuggning.

1969 07 10. Ankom skrotvarvet i Hong Kong.

Bild saknas.

Tillbaka till Transatlantic.

Tillbaka till Wallenius.

© 2016 faktaomfartyg.