M/S HAVSÖRNEN.

Byggd 1965 av Gustavsson & Andersson varvs Ab, Lidingö.

Varvsnummer. 1004.

Dimensioner. 26,50 x 5,88 x 1,23 m.

Efter förlängning. 29,00 x 5,88 x 1,40 m. 

Brt/ Nrt. 48/ 32.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 91/ 51.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 110/51.

Maskineri. Tre Cummins VT8-370-M dieslar.

Effekt. 816 kW.

Knop. 26,0.

Efter maskinbyte. Tre Scania DSI 11 R8 2ASF dieslar.

Effekt. 507 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Tre Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 507 kW.

Knop. ?.

Efter maskinbyte. Två Scania DSI 12, en Scania DSI 11 dieslar.

Effekt. 690 hk.

Knop. 22,0.

Efter maskinbyte. Två Scania DI 12, En Scania DSI 11M dieslar.

Effekt. 823 kW.

Knop. 23,0.

Passagerare. 230.

Efter ombyggnad. 200.

Efter ombyggnad. 198.

RN. 10598.

Levererades 20 maj 1965 till Waxholms Ångfartygs AB, Vaxholm.

1965 05 23. Insatt i Waxholmsbolaget trafik.

1968 04 18. Blir påseglad av S/S ÅLANDSFÄRJAN vid Finnboda varf när hon ligger för vårrustning. Aktern får skador och maskinrummet skadas. Reparation tog ca 4 veckor.

1971. Ombyggd vid Boghammar Marin. Får två skorstenar istället för att avgaserna leds ut vid vattenlinjen.

1972. Förlängd vid Boghammar Marin, samt bytte av maskineri.

1985. Bytts maskineriet.

1993. Byggs fartyget om.

1994. Management, Stockholm Sjötrafik Ab.

1996 12 24. Går på grund vid Rögrund under en tur till Dalarö.

2000. Såld till Utö Rederi Ab, Utö. Ombyggd vid Kummelnäs varv och två huvudmaskiner byts ut.

2000. Insatt på trafik i Stockholms södra skärgård för Waxholmsbolaget/ samt chartertrafik.

2007 04 19 - 2007 04 21. Utchartrad till Blidösundsbolaget för trafik Stockholm - Norra skärgården.

2007 05 04 - 2007 05 06. Utchartrad till Blidösundsbolaget för trafik Stockholm - Norra skärgården.

2008 03 25. Såld till Rederi Ab Mälarstaden, Västerås.

2016 12 13. Avgick Västerås mot Ö-varvet, Öckerö för ombyggnad. En ny salong byggs på akterdäck.

2017 04 21. Åter i Västerås efter ombyggnad.

M/S HAVSÖRNEN.

 

M/S HAVSÖRNEN.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Utö Rederi Ab.

Tillbaka till Blidösundsbolaget.

Tillbaka till Rederi Mälarstaden.

© 2019 faktaomfartyg.