M/S HALLAREN.

Byggd 1929 av Eriksbergs Mekaniska Verkstad Ab, Göteborg.

Varvsnummer. 229.

Dimensioner. 102,75 x 13,92 x 6,21 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2744/ 1467/ 5188.

Maskineri. En 6-cyl, EMV diesel.

Effekt. 1700 hk.

Knop. 11,01.

RN. 7538.

IMO. 5373969.

1928 01 24. Beställd.

1929 03 15. Sjösatt, samt döpt av Signe Sandström.

1929 06 20. Provtur.

Levererades 20 juni 1929 till Rederi Ab Transatlantic, Göteborg.

1929 06. Insatt på trafik till Sydafrika.

1942 03 11 - 1944 08 05. Insatt i Röda Korset trafik.

1944 11 19. Ankom Göteborg.

1945. På våren, insatt i hjälptrafik till Delfzijl med mat.

1947 01 23. Omdöpt till DON ALBERTO. Insatt i samarbete med General Steamship Co, San Fransisco, USA på Linea Independencia, Panama för trafik mellan Nordamerikanska västkusten - Norra Sydamerika. Planer att föra över fartyget till Panama flagg fanns, men då starka fackliga protester genomfördes behölls den blå gula flaggan.

1949 03 11. Så upphörde trafiken. Omdöpt till HALLAREN.

1957 09. Överförd till Rederi Ab Transpacific, Göteborg.

1958 02 14. Såld till Rederi Ab Pallas, Göteborg. Omdöpt till ANNIKA.

1961 11. Rederiet ändrar namn till Pallas International Ab.

1963 02. Såld till Marine Transport CO S.A, Panama. Omdöpt till URANIA.

1971 05 22. Upplagd i Zeebrügge, Belgien.

1972 06. Såld till upphuggning i Brügge, Belgien.

M/S HALLAREN.

M/S ANNIKA.

Tillbaka till Transatlantic.

© 2021 faktaomfartyg.