M/S GUTE.

Byggd 1979 av Falkenbergs varv Ab Falkenberg.

Varvsnummer 175.

Dimensioner. 118,49 x 16,50 x 4,30 m.

Efter ombyggnad. 138,70 x 16,50 x 4,30 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1594/ 838/ 1800.

Efter nya reglerna. Brt/ Nrt/ Dwt. 6643/ 1992/ 2900.

Efter ombyggnad. GT/ NT/ DWT. 7616/ 2285/ 3652. 

Maskineri. Två B&W Alpha 12U28LU dieslar.

Effekt. 4687 kW.

Knop 16,5.

Passagerare. 52. (12).

Efter ombyggnad. 88.

Hyttplatser. 52.

Efter ombyggnad. 63.

Lastmeter. 800.

IMO. 7802794.

1978 02. Beställd.

1978 06. Kölsträckt.

1979 04 27. Sjösatt och döpt av gudmor Maikki Helleberg. 

Levererades 14 juni 1979 till Rederi Ab Gotland, Visby.

1979 06. Insatt i fraktfart, trailers och farligt gods mellan Oskarshamn - Visby - Nynäshamn. GUTE är under bildäck indelad i 32 tankar och klarar större kollisions- eller grundstötningsskador än andra fartyg.

1986 09 - 1987 04. Insatt mellan Oskarshamn - Visby som bil och passagerarfärja (endast avgångar måndag till onsdag).

1988 01 01. Utchartrad till Brambles Shippings, Australien på tre år. Lämnar Visby samma dag.

1988 01. Överförd till Gotland Shipping Ltd, Douglas, Isle of Man för 1,850,500 GBP. Brambles Shippings krävde Brittisk flagg på fartyget, därav överföringen.

1988 02. Insatt mellan Melbourne - Burnie (Tasmanien).

1991. Förlängs charteravtalet med ett år.

1992 01. Fartyget gick till varv i Australien för uppfräschning och smärre ombyggnadsarbeten efter utgången charter till Brambles Shipping. Målades om i Sally Lines färger och avgick australiensiskt farvatten.

1992 03. Överförd till Gotland Shipping Ltd, Nassau, Bahamas. Utchartrad till Sally Line Ltd, Ramsgate, England på bareboat-charter på två år med förlängning till tre år. Sally hade även köpoption på fartyget. Omdöpt till SALLY SUN.

1992 03 15. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1994 10. Insatt mellan Vlissingen - Dartford.

1995 04 28. Sista dagen i trafik mellan Vlissingen - Dartford.

1995 04 29. Avgick Dartford mot Åbo, där fartyget byggdes om.

1995 05. Överförd till Rederi AB Gotland, Visby för 5,362,500 USD. Omdöpt till SEA WIND II i Åbo.

1995 05 03. Utchartrad till Seawind Line, Stockholm. Insatt mellan Stockholm - Åbo. Under sommaren även mellan Kapellskär - Åbo.

1997 06 09 - 1998 01 05. Utchartrad till Nordic Trucker Line. Insatt mellan Oxelösund - St Petersburg.

1998 01 07 - 1998 05 20. Utchartrad till Seawind Line, Stockholm. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1998 06 01. Omdöpt till GUTE.

1998 06 01 - 1998 08. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn. Därefter upplagd.

1998 08 29 - 1999 05 07. Utchartrad till Seawind Line, Stockholm. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

1999. Upplagd i Kappelshamn på våren.

1999 06 - 1999 08. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

1999 08. Upplagd i Kappelshamn.

1999 09 07 - 1999 09 16. Insatt i Destination Gotlands trafik i stället för M/S VISBY.

1999 09. Upplagd i Kappelshamn.

2000 01. Utchartrad under en kort tid till Bornholmstrafikken, Rönne, Danmark.

2000 01 15 - 2000 01 22. Insatt mellan Rönne - Köpenhamn.

2000. Utchartrad till Valmet Oy, Nystad för transport av maskin och bildelar mellan Nystad - Travemünde under våren.

2000 05 - 2000 08. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Nynäshamn - Visby - Oskarshamn.

2000 08 20. Utchartrad till Polish Baltic Shipping Co, Swinoujscie, Polen, för 6 månader.

2000 10 02. Insatt mellan Swinoujscie - Trelleborg.

2000 11 29. Avslutad charter på grund av betalningsproblem från den Polska chartraren. 

2000 11 30. Ankom Visby för uppläggning.

2000 12. Gjorde fartyget ett par turer till Norrköping med sopor för Gotlands kommuns räkning

2001 01. Utchartrad till Amber Line. Insatt mellan Karlshamn - Liepaja.

2001 02 18 - 2001 04 30. Utchartrad till Botnia Link Ab. Insatt mellan Härnösand - Vasa - Umeå.

2001 05. Insatt i Destinations Gotlands trafik.

2001 10. Utchartrad för en resa med ett tivoli till Hong Kong som lastades i Halmstad.

2002 04. Åter från chartern.

2000 04. Insatt  i Destination Gotlands trafik.

2002 08 30. Avgick Visby mot Falkenberg för varvsbesök.

2002 09 10 - 2002 12 20. Utchartrad till Scandlines. Insatt mellan Karlshamn - Liepaja.

2002 12 22. Ankom Visby för uppläggning.

2003 02. Utchartrad på två månader till SCF St Petersburg Line, fast ryssarna drar sig ur, så det blev ingen charter.

2003 02 11. Utchartrad till SOL som chartrar ut fartyget till MoD för en resa till Turkiet.

2003 02 12. Avgick Visby ca kl 16:30 för resa mot Flushing.

2003 03. Åter från charter.

2003 03 12 - 2003 04 12. Utchartrad till Color Line. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.

2003 03 13. Åter Visby och upplagd.

2003 05 05 - 2003 06 18. Utchartrad till Seawind Line, Stockholm. Insatt mellan Stockholm - Åbo.

2003 06 - 2003 08 15. Insatt i Destination Gotlands trafik.

2003 08 15. Avgick Visby mot Falkenberg för dockning och därefter uppläggning.

2003 09 08 - 2003 12 18. Utchartrad till Scandlines/ Amber Line för trafik mellan Karlshamn - Liepaja.

2003 12 19. Upplagd i Visby.

2004 01 29 - 2004 02. Utchartrad till Destination Gotland för trafik mellan Visby - Oskarshamn.

2004 03 - 2004 05. Förlängd med 20,3 meter vid Nauta Shiprepair, Gdynia, Polen. Samtidigt fräschades passagerarutrymmena upp.

2004 05 16. Avgick Gdynia.

2004 05 17. Ankom Visby.

2004. Upplagd i Kappelshamn.

2004 09. Utchartrad till Riga Sea Line, Riga, Lettland.

2004 09 08. Insatt mellan Nynäshamn - Riga.

2004 10 08. Ankom Falkenbergs varv för reparation av ena huvudmaskinen.

2004 10. Åter i trafik.

2005 10 13. Ankom Visby efter avslutad charter, upplagd.

2006 01 04. Utchartrad till LISCO. Insatt mellan Karlshamn - Klaipeda.

2006 05 - 2006 08. Utchartrad till Seawind Line, Stockholm. Insatt mellan Stockholm (Kapellskär) - Åbo.

2006 08 11. Ankom Slite.

2006 10 26. Flyttades från Slite till Visby

2006 11 08 - 2006 12 13. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Visby - Oskarshamn.

2006 12 14. Ankom Falkenbergs varv för översyn.

2007 01 10. Avgick Falkenberg mot Visby.

2007 01 11. Ankom Visby.

2007 01 15 - 2007 02 13. Insatt i Destination Gotlands trafik mellan Visby - Oskarshamn.

2007 02 16. Avgick Visby mot Falkenberg.

2007 03 17. Avgick Falkenberg mot Kapellskär.

2007 03. Utchartrad till Baltic Scandinavian Lines, Estland. Insatt mellan Kapellskär - Paldiski.

2007 09 19. Avslutad charter.

2007 09 20. Ankom Visby för uppläggning. 

2008 02. Utchartrad till Svenska försvaret för transport av utrustning till insatsen i Tchad.

2008 02 23. Avgick Visby mot Hangö, sedan till till Norrköping, därefter mot Doula, Kamerun.

2008 03 21. Ankom Doula, Kamerun för lossning. 

2008 04. Åter i Sverige och upplagd i Visby.

2008 05. Flyttad till Slite för vidare uppläggning.

2008 09. Utchartrad till Baltic Scandinavian Lines, Estland.

2008 09 27. Avgick Slite mot Paldiski.

2008 10 06. Insatt mellan Härnösand - Kaskö.

2008 12 26 - 2009 01 26. Insatt mellan Kapellskär - Paldiski.

2009 01. Insatt mellan Härnösand - Kaskö.

2009 04 15. Sista dagen i trafik mellan Härnösand - Kaskö, avgick därefter till Örnsköldsvik.

2009 05 03 - 2009 05. Utchartrad till RG-Line under två veckor. Insatt mellan Vasa - Umeå. 

2009 05. Upplagd i Kappelshamn.

2009 08 02 - 2009 08 12. Insatt i Destinations Gotlands trafik mellan Visby - Oskarshamn.

2009 11. Upplagd i Kappelshamn.

2011 01 05. Avgick Kappelshamn till Norrköping för vidare uppläggning.

2013 03. Utchartrad till A/S Færgen, Danmark.

2013 04 02. Insatt mellan Rönne - Köge.

2013 04 14. Avslutad charter, avgick Rönne mot Norrköping.

2013 04 15. Ankom Norrköping för vidare uppläggning.

2015 03 28. Utchartrad till A/S Færgen, Danmark.

2015 03 29. Avgick Norrköping mot Rönne.

2015 03 30 - 2015 05. Insatt mellan Rönne - Köge/ Rönne - Ystad.

2015 05. Upplagd i Norrköping.

2016 02 17. Utchartrad till SOL/ Transprocon. Avgick Norrköping mot Luleå.

2016 02 19. Ankom Luleå.

2016 02 20. Avgick Luleå mot Hammarnesoden.

2016 02 27. ankom Hammarnesoden.

2016 03 10 - 2016 03 16. Avgick Hammarnesodden mot Luleå.

2016 03 16. Ankom Luleå.

2016 03 17. Avgick Luleå mot Paldiski.

2016 03 19. Avgick Paldiski mot Norrköping.

2016 04 17. Avgick Norrköping mot Landskrona.

2016 05. Utchartrad till Danska försvaret för resa Danmark - Grönland.

2016 07 - 2016 08. Insatt i Destination Gotlands trafik.

2016 08 18. Upplagd i Norrköping.

2016 10 - 2017 03. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

2016 12 23 - 2017 01 07. Upplagd i Lysekil under jul och nyår.

2017 01 09 - 2017 03 03. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

2017 03 03 - 2017 03 04. Avgick Göteborg mot Rönne.

2017 03 - 2017 04. Utchartrad till A/S Færgen, Danmark.

2017 04. Upplagd i Norrköping.

2017 05 22. Avgick Norrköping mot Göteborg.

2017 05 24 - 2017 06 09. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

2017 06 11. Åter i Norrköping och blir upplagd.

2017 07 - 2017 08. Insatt i Destination Gotlands trafik.

2017 08 28. Utchartrad till Stena Line. Insatt mellan Karlskrona - Gdynia.

M/S GUTE.

M/S SALLY SUN.

M/S SEA WIND II.

M/S GUTE.

M/S GUTE.

M/S GUTE.

Ombord 1. Ombord 2. Resa till Turkiet.

Tillbaka till Rederi Ab Gotland.

Tillbaka till Sally Line.

Tillbaka till Dart Line.

Tillbaka till SeaWind Line.

Tillbaka till Nordic Trucker Line.

Tillbaka till Destination Gotland.

Tillbaka till Polferries.

Tillbaka till Bornholmstrafikken.

Tillbaka till Botnia Link.

Tillbaka till Scandlines.

Tillbaka till Color Line.

Tillbaka till Riga Sea Line.

Tillbaka till Lisco.

Tillbaka till Baltic Scandinavian Lines.

Tillbaka till Rg Line.

Tillbaka till Færgen

Tillbaka till Stena Line.

© 2017 faktaomfartyg.