S/S GUSTAFSBERG VII.

Byggd 1912 av Oskarshamns Mekaniska Verkstad, Oskarshamn.

Varvsnummer. 243.

Dimensioner. 34,26 x 7,11 x 2,50 m

Brt/ Nrt. 202/ 78.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt. 266/ 105.

Maskineri. En 2-cyl, compound ångmaskin.

Effekt. 386 kW.

Knop. 12,9.

Efter motorisering. En Caterpillar 3412 DITA diesel.

Effekt. 405 kW.

Knop. 13,5.

Passagerare. 348.

Efter ombyggnader. 365.

Efter ombyggnader. 260.

RN. 5323.

IMO. 5314937.

1911 06 10. Beställd.

1912 03 27. Sjösatt.

Levererades 15 maj 1912 till AB Gustavsbergs Fabriks Intressenter, Gustavsberg.

1912 05 19. Insatt mellan Stockholm - Gustavsberg.

1917 04 - 1919 03. Upplagd på grund av kolbrist.

1924 04. Skadades fartyget under isbrytning över Baggens-Ingarö och nämdöfjärden.

1924 04 30 - 1924 05 13. Reparerades vid Ekensbergs Varv.

1929 04 06. Utchartrad till Westerås - Torshälla Ångbåts AB.

1929 06 14 - 1929 08 12. Insatt mellan Stockholm - Västerås.

1929 08. Upplagd.

1929 12 16. Såld till Waxholms Nya Ångfartygs AB, Vaxholm. 

1930. Omdöpt till SAXAREN.

1930 - 1958. Insatt på leden mellan Stockholm - Linanäs - Laggarsvik - Marum.

1944 10 22. Kolliderar med ett förtöjt tankfartyg på strömmen.

1948. Oljeeldning installeras

1951 10 14.Går fartyget på en grynna vid utanför Vaxholm.

1955 08 18. Går fartyget på grund utanför Älgö.

1956 03 04. Fastande fartyget i isen och blev liggandes i ca 35 timmar, ombord fanns bland annat 34 personer som skulle till en begravning.

1956 03. Brast hjärtstocken i rodret i isrännan utanför Hasselkobben på resa till Sandhamn. Isrännan höll dock fartyget på rätt kurs.

1959 - 1962. Under veckosluten, trafik mellan Stockholm - Linanäs - Laggarsvik - Marum.

1960 07 27. Missade fartyget Saxaröns brygga och körde in i urberget, inga skador på fartyg eller passagerare.

1960 - 1961. Under vintern, förkortades fartygets skorsten.

1963. Under vintern. Utchartrad till SÅA. Insatt i trafik från Stavsnäs.

1963. Gick fartyget på grund utanför Nämdö, bogserbåt fick rekvireras för att dra loss fartyget.

1963 06. Fick fartyget maskinhaveri mitt i Tenösundet.

1963 06. Sprack ångröret utanför Badholmen.

1964 03 01. Tog fartyget "extra sats" för att forcera is, men det visade sig vara en grynna fartyget gick på, skador på propellern.

1964 03. Togs fartyget till Furusunds slip för reparation, men det visade sig att fartyget var för tungt för slipen och "rälsen" vek sig. Satt fast i flera dagar innan två bogserbåtar kunde dra ner fartyget i vattnet igen.

1964 05 21. Då fartyget skulle lägga till vid Stor-Krån brygga i Västra Saxarfjärden, så går hon på grund vid Älgögrundets fyr så kraftigt att botten revs upp och maskinrummet tog in vatten. Man lyckas dock komma loss från grundet och ta sig in till bryggan, men på grund av att trycket sjunkit i ångpannan kunde man inte få stopp på fartyget, så det ränner in i bryggan så betongen i bryggan sprack. Dom tre passagerarna och besättningen hinner precis ta sig i land innan fartyget kantrade och sjönk. Man försökte säkra fartyget med en wire, men det misslyckades, förklarades totalförlust.

1964 06. Såldes vraket till Staffan Lindhé och Hans Johansson för 1200 SEK.

1964 07 30. Bärgades fartyget med hjälp av Stockholms hamnkran LODBROK. Fartyget bogserades sedan in till Ytterbystrands brygga av flodsprutan S:T ERIK där man börja rengöra fartyget, samt försöka få igång ångmaskineriet.

1964 09 05. Gick fartyget för egen maskin från Resarö till Strandvägen, Stockholm.

1964. Rustades upp vid Ekensbergs Varv, Stockholm.

1966 05. Staffan Lindhé blir ensamägare till fartyget.

1966 10 12. Premiärtur för den nya ägaren. 

1970 12. Överlåten till Rederi Ab Saxaren, Stockholm

1972 09. Såld till Nöjes Ab Logdans, Boden. Bogserades upp till Luleå för att bli ett "flytande" danspalats,

1972. Men stängdes ganska snabbt av myndigheterna i Luleå, eftersom fartyget var i dålig kondition. Upplagd i Luleå.

1973 11. Såld till Nya Ångfartygs AB Strömma Kanal med ekonomisk hjälp av Stiftelsen Skärgårdsbåten.

1973. Bogseras från Luleå av bogserbåten AGGÖ till Finnboda varv för renovering.

1974 03. Registrerad för Rederi Ab Diana, Stockholm. Omdöpt till GUSTAFSBERG VII.

1974 06 15. Deltar vid Prinsessan Christina och Tord Magnusson bröllop, genom att transportera dom nygifta och gäster från Riddarholmen till Drottningholm.

1975 04 12. Insatt mellan Stockholm - Gustavsberg, samt kryssningstrafik i Stockholms skärgård.

1976. Under midsommarhelgen, utchartrad till Waxholmsbolaget. Insatt mellan Stockholm - Ljusterö.

1985. Motoriserad vid Docksta varvet. 

1985 05. Såld till Rederi Ab Sjöfröken, Stockholm.

1988 03. Såld till Ångfartygs Ab Strömma Kanal, Stockholm.

2005. Management Nybrovikens Rederi Ab, Stockholm.

2013 06 08. Deltog vid Prinsessan Madeleine och Christopher O'Neills bröllop genom att transportera bröllopsgäster från Riddarholmen till Drottningholm

S/S GUSTAFSBERG VII.

S/S SAXAREN.

S/S GUSTAFSBERG VII.

M/S GUSTAFSBERG VII.

Tillbaka till Waxholmsbolaget.

Tillbaka till Strömma Kanal.

© 2024 faktaomfartyg.