M/S GUSTAF REUTER.

Byggd 1948 av Ekensbergs Varv, Stockholm.

Varvsnummer. 191.

Dimensioner. 71,19 x 10,83 x 4,57 m.

Efter förlängning. 76,54 x 10,83 x 4,57 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 1296/ 836/ 1730.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 1474/ 820/ 2100.

Maskineri. En 6-cyl, Atlas diesel.

Effekt. 960 hk.

Knop. 11,5.

RN. 9011.

IMO. 5192262.

Systerfartyg. LOVÖ.

Levererades 12 oktober 1948 till Rederi AB Reut, Kungsbacka.

1949. Utchartrad på timecharter till en Fransk befraktare.

1951 08. Fick haveri i Kämpingebukten och fick ankra upp utanför Falsterbokanalen. Bogserades genom kanalen av rederisystern MAUD REUTER.

1955 12 25. Vid hamnuppehåll i Ryahamnen, Göteborg, exploderade fartyget. Det pågick tankrengöring och en gasexplosionen inträffade i ettans lastrum. En man omkom samt en skadades. Ytterligare en person skadades, han befann sig på det bredvidliggande norska fartyget CREDO.

1956. Reparerades och förlängdes ca 5,35 meter. Omdöpt till INGEGERD REUTER.

1959. Såld till Bulgarian Tanker Fleet, Bourgas, Bulgarien. Omdöpt till KOMSOMOLETZ.

1976. Överförd till Navigation Maritime Bulgare, Varna, Bulgarien.

1976 06.  Upphuggen i Shabla.

M/T GUSTAF REUTER.

M/T INGEGERD REUTER.

Tillbaka till Rederi Ab Reut.

© 2021 faktaomfartyg.