M/S GREEN ARROW.

Byggd 1972 av Kanda Zosensho K.K., Kure, Japan.

Varvsnummer. 163.

Dimensioner. 135,01 x 22,03 x 5,19 m.

Brt/ Dwt. 5,953/ 2129

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 11,334/ 3,129/ 2,133.

Maskineri. Två Kawasaki-MAN 8V40/54 dieslar.

Effekt. 13090 kW.

Knop. 18,0.

Passagerare. 838.

Efter ombyggnad. 2000.

Hyttplatser. 98.

Efter ombyggnad. 427.

Bilar. 500.

Lastmeter. 675.

1971 08 01. Kölsträckt.

1971 12 03. Sjösatt.

Levererades 4 maj 1972 till Hiroshima Green Ferry Co. K.K., Hiroshima, Japan.

1972. Insatt mellan Osaka - Hiroshima

1977. Såld till Epirus Line, Limassol, Cypern. Omdöpt till ARGO. Insatt mellan Volos - Syria.

1978. Såld till Anonymos Naftilliaki Eteria Ktitis A.E (ANEK Lines), Chania, Grekland. Omdöpt till KRITI

1978. Ombyggd. 

1978. Insatt mellan Pireus - Chania/ Heraklion.

1994 04 - 1995. Insatt mellan Patras - Igoumenitsa - Bari.

1996. Såld till Agapitos Lines, Pireus. Omdöpt till SUPER NAIAS

1996 07. Insatt mellan Syros - Paros - Naxos - Ios - Santorini - Anafi.

1997 02 04. Gick fartyget på grund vid Astipalaia. Passagerarna evakuerades.

1997 02 05. Kom loss från grundet och gick mot Pireus.

1997 02 06. Reparation i Pireus.

1997 02 14. Åter i trafik.

1999 11 18. Såld till Minoan Flying Dolphins, Pireus, Grekland. Omdöpt till EXPRESS ARIS. Insatt i Hellas Ferries trafik.

2000 05. Insatt mellan Brindisi - Korfu - Igoumenitsa.

2002 10. Upplagd i Lavrio, Aten, Grekland.

2004 05. Såld till Indiska upphuggare. Omdöpt till EXPRESS. Satt under Saint Vincent & Grenadines flagg, hemmahamn Kingstown. 

2004 06 19. Ankom Alang, Indien där skärbrännare väntade.

M/S GREEN ARROW.

M/S KRITI.

M/S SUPER NAIAS.

M/S EXPRESS ARIS. 

M/S EXPRESS. 

Tillbaka till ANEK Lines.

Tillbaka till Agapitos Lines.

Tillbaka till Hellas Ferries.

© 2021 faktaomfartyg.