M/S GOYA.

Byggd 1976 av Österreichische Schiffswerften AG, Linz-Korneuburg, Österrike.

Varvsnummer. 709.

Dimensioner. 116,95 x 18,14 x 4,78 m.

Efter ombyggnad. 144,07 x 18,14 x 5,6 m.

Brt/ Nrt/ Dwt. 2905/ 1021/ 4150.

Efter ombyggnad. Brt/ Nrt/ Dwt. 3809/ 1614/ 6400.

Maskineri. Två Klöckner-Humboldt-Deutz SBV12M540 dieslar.

Effekt. 7500 kW.

Knop 17,0.

Passagerare 12.

Efter ombyggnad. 72.

Hyttplatser. 12.

Efter ombyggnad. 72.

Lastmeter. 1116.

IMO. 7501285.

Systerfartyg. STENA TOPPER. STENA TIMER.

1974 04 01. Kölsträckt.

1976 01 15. Sjösatt för Stena Ab, Göteborg med namnet STENA TENDER.

1976 07. Såld till United Baltic Corporation, London, U.K.

Eftersom fartyget är byggd i Österrike så var fartyget delat i två större "bitar", skrovet för sig, överbyggnaden på en pråm. Ekipaget skulle fraktas på floden Donau ner till Galatz, Rumänien där överbyggnaden skulle placeras på skrovet. Bogseringen skulle påbörjas i juni 1976, men en vägbro hade kollapsat som låg vid den planerade färden. All sjöfart vart stoppat den vägen på Donau under ca tre veckor. Samtidigt vart det en varm sommar som gjorde att vattenståndet blev väldigt lågt i Donau, så skrovet fick bottenkänning. Då började man planlägga en annan rutt för skrovet och pråmen, för att via Jugoslavien komma ut med ekipaget.

1976 10. Började man bogseringen av fartyget från Österrike mot Jugoslavien, men när man kom till Novostad, Jugoslavien där man skulle komma under en bro, så visade det sig att hade regnat väldigt mycket så skrovet kom under bron, dock ej pråmen med överbyggnaden. Så man bogserade tillbaka allt till varvet, samt vänta tills vattennivån var normal..

1977 01. Så påbörjades bogseringen igen mot Galatz, Rumänien och denna gång gick det bra.

1977. Ankom skrovet samt pråmen med överbyggnaden till Werft Nobiskrug, Rendsburg, Tyskland, där skrovet blev sammansatt med överbyggnaden, samt man förlängde fartyget med 28 meter. Under resan fanns namnet STENA TENDER påmålat.

Levererades 14 oktober 1977 till United Baltic Corporation, London, England.

1977 10. Insatt mellan Southampton - Bordeaux - Bilbao.

1980 01. Såld till Federal Commerce and Navigation Ltd, Kanada.

1980 03. Omdöpt till FEDERAL NOVA. Insatt i trafik runt Kanada.

1981. Såld till Seaforth Fednav Inc, Nassau, Bahamas. Omdöpt till CARIBBEAN SKY.

1982. Omdöpt till MANAURE VII. Insatt mellan Venezuela - USA.

1982. Såld till Philippine Maritime Inc, Panama.

1982. Såld till Timber Shipping Inc. Panama. Omdöpt till OYSTER BAY.

1983. Såld till Cenargo Ltd (Denhom Ship management Ltd), Southampton, U.K. Omdöpt till VIKING TRADER.

1983 10. Utchartrad till Townsend Thoresen European Ferries, Dover, U.K. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1984. Ombyggd med extra passagerarutrymme.

1984 11 03. Insatt mellan Portsmouth - Le Havre.

1985. Registrerad för Cenargo Navigation Ltd., Southampton. (Management Townsend Thoresen European Ferries).

1987. Utchartrad till P&O European Ferries Ltd., Portsmouth.

1988 01. Såld till POETS Fleet Management Ltd, London, U.K. Insatt mellan Fleetwood - Larne.

1996 07 15. Omdöpt till LEOPARD. Insatt mellan Liverpool - Dublin.

1997 01. Insatt mellan Fleetwood - Dublin.

1997 03 02. Registrerad för P&O Ship Management, Hamilton, Bermuda.

1997 06 08 - 1997 06 26. Insatt mellan Cairnryan - Larne.

1998 01. Insatt för P&O European Ferries Irish Sea. Omdöpt till EUROPEAN NAVIGATOR.

1999 04 12. Insatt mellan Cairnryan - Larne eller Larne - Fleetwood.

2000 01 07. Gick fartyget på grund vid infart till Larne, men kom loss efter ett tag.

2002 01 20 - 2003 02 01. Insatt mellan Larne - Troon.

2002 09 27. Ankom A&P Birkenhead, England, för varvsöversyn.

2003 01 15. Såld till Arab Bridge/ Salam International, Amman, Jordanien.

2002 02 02. Upplagd i Liverpool.

2003 02 17. Övertagen av dom nya ägarna vid A&P Birkenhead. Omdöpt till BLACK IRIS. Hemmahamn Aqaba.

2003. Insatt mellan Aqaba - Nuweiba.

2012 09. Såld till El Zafarana Co For Marine, Freetown , Sierra Leone. Omdöpt till BLACK HORSES.

2014 01 10. Ankom Oceandro SY, Adabiya, Egypten för upphuggning.

Extrabilder på M/S STENA TENDER.

M/S GOYA.

   

M/S VIKING TRADER.

M/S VIKING TRADER.

M/S LEOPARD.

M/S EUROPEAN NAVIGATOR.

M/S BLACK IRIS.

Tillbaka till Stena RoRo.

Tillbaka till Townsend Thoresen.

Tillbaka till P&O.

Tillbaka till P&O Irish Ferries.

Tillbaka till Arab Bridge.

© 2015 faktaomfartyg.